View Single Post
Antimatter: Det spørs veldig på hvor du kommer ifra. Kommer du fra Litauen, f.eks., er jeg tilbøyelig til å være enig med deg; litauere har et godt rykte i arbeidslivet (at mennesker fra samme land også er "flinke" kriminelle, forandrer ikke den saken). Folk fra Somalia har derimot et dårlig rykte, og min erfaring (som tidl. sjef for minst 25 somaliere gjennom årenes løp) er at det statistisk sett er langt mer trøbbel med dem enn med andre nasjonaliteter, både når det gjelder arbeidsmoral, oppmøte og oppførsel. Vil derfor tro at folk med f.eks. østeuropeiske navn vil møte på mindre diskriminering enn folk med f.eks. arabiske navn (som de fleste fra Somalia har).

Vil presisere at jeg aldri har møtt en somalier jeg ikke har likt, eller som jeg ikke til slutt fikk "dresert" til å bli en glimrende arbeider. Men det krevde langt mer empati og flere sjanser enn de fleste arbeidsgivere mener folk har krav på.

Hvis jeg igjen havner i en stilling med arbeidsgiveransvar, vil jeg ikke nøle med å ansette en somalier. Men om det var snakk om min egen lille bedrift, som jeg hadde investert alt jeg eide i, er jeg i tvil om jeg hadde turt, med mindre jeg kjente vedkommende godt fra før. Man kan si det er feil så mye man vil, men vil tro at en del arbeidsgivere diskriminerer bevisst basert på egnes og/eller andres erfaring.

Edit: Vil også understreke at dette med arbeidsmoral osv. selvsagt ikke gjaldt alle, men en påfallende mye større andel av dem enn andre nasjonaliteter..
Sist endret av kallisti; 27. september 2018 kl. 18:06.