Tråd: Klima
View Single Post
Fuglern er helt klart inne på rett spor. Det er dokumentert at mennesket har hatt en innvirkning på klimaet, og det foregår relativt hurtige endringer. Det er verdt å nevne at selv om vi har en stor innflytelse på miljøet er vi i en periode hvor temperaturen på naturlig vis vil øke - i kombinasjon med menneskelig innvirkninger vil klimaendringer sannsynigvis vises enda tydeligere.

Så og si den eneste grunnen til at folk kan si "klimaendringer ikke er menneskeskapt", er fordi vi kun står for en del av klimaendringene - ikke alt som foregår. Selv om dette egentlig ikke er et argument for å utelukke menneskelig aktivitet fra klimaendringene i det hele tatt.


*litt off-topic, men kanskje interessant når vi er inne på dette*
Jeg har brukt de siste 2 årene som biostatistiker på uio og forsket på effekten av klimaendringer på ulike organismegrupper, og alle vitenskapelige artikler jeg kommer over viser at det er en effekt av endring i klima på dyr og planter. Det er lagt merke til at områder rundt byer med mye luftforurensning utsettes for en større mengde klimavariasjon, som har tilsvarende effekter som klimaendringer (men som foregår raskere og på en mindre geografisk skala). I mine øyne kan dette være en måte å se på hvor stor innflytelse vi har på miljøet rundt oss, og gitt nok tid er det på ingen måte usannsynlig at dette vil kunne ha et utslag på global skala.