View Single Post
Hjelp! Jeg trenger virkelig noen gode råd fra folk som har klart å slutte helt med quetiapin som sovemedisin.

Jeg er har slitt mer eller mindre med innsovning hele livet, men har stort sett alltid sovet godt gjennom natten når jeg først har fått sove. Desverre har jeg ikke klart å få sove naturlig før langt utpå natten/ morgenkvisten og må ofte tidlig opp pga jobb. Dette var et liv jeg ikke orket mer hvis jeg skulle klare å fullføre utdanningen. Har forsøkt imovane og stilnoct, men dette sluttet å fungere etter ca 14 dager. Lite/ ingen effet av vallergan og melatonin. I 2017 skrev endelig fastlegen ut en medisin som skulle vise seg å fungere (og den fungerte litt for godt) nemlig quetiapin 25-50 mg. Etter dette har jeg bare virkelig ikke klart å slutte. Jeg har forsøkt å slutte flere ganger på egenhånd, men har endt opp med å være våken 38 timer og føle meg gal og dermed måtte ende opp med å ta enda mer quetiapin for å få sove. Jeg jobber 3-delt turnus og på et tidspunkt var ikke quetiapin nok forå klare å sovne. Jeg begynte å stjele andre sovemedisiner (b-preparater) fra jobb med gjevne mellomrom for å klare å snu døgnet etter nattevakter for å klare dagvakter. Verken min arbeidsgiver eller fastlege vet om dette. Jeg har nå fått fritak for nattevakter en periode for å trappe ned på medisinene da jeg ikke ønsker et pilleavhengig liv. Har ikke ikke b-prep på flere uker nå. Jeg har fått en nedtrappingsplan på quetiapin, men klarer ikke å slutte helt likevel. Jeg får voldsomt tankekjør som holder meg våken hvis jeg ikke tar pilla. Jeg klarte på et tidspunkt å trappe ned til 6,5 mg, men etter at coronaviruset kom og treninngsstudio etc er stengt så føles det ut som at jeg er tilbake på start både når det gjelder medisinslutt og døgnrytme. Det hjelper heller ikke at jeg nå er i en svært nedstemt fase og har vært det over tid. Vet dette ble et veldig langt innlegg, men håper noen vil svare meg likevel. Det er skrekkelig liten kunnskap innad i helsevesenet om langtidsvirkninger av quetiapin som sovemedisin og hvordan slutte med dette /:. Skulle ønske jeg aldri begynte.
Sist endret av TheDeathStar; 28. april 2020 kl. 22:00.