View Single Post
Sitat av EmteX
IvIoyner:
IvIoyner skrev noe veldig interessant om sitater; han sa sitater var verdiløse når de var tatt ut av sin kontekst, noe som er helt riktig.

Det IvIoyner ikke visste, er at George Orwell selv var svært skeptisk til eksistensen av gasskamre i Polen.

George Orwell, som tidligere har jobbet i BBC, tvilte på eksistensen av gasskamre.

[ http://www.ihr.org/jhr/v06/v06p--9_Bennett.html ]

Orwell må være en ondskapsfull nazist.
Vis hele sitatet...
1984 ble utgitt i 1948, og var mer en kommentar til krigspropaganda enn fremstillingen av holocaust. Den tolkningen der ser ikke ut til å vise til noen eksempler på at Orwell mente disse tingene, og dette er bare en tolkning av 1984 som bok. JEG GJENTAR, DET AT EN BOK PEKER PÅ TENDENSER VED ET SAMFUNN I KRIGSTID ER IKKE DET SAMME SOM AT MAN UKRITISK KAN TREKKE PARALLELLER TIL HVER ENESTE DETALJ I VÅR SAMTID. Jeg orker ikke lese gjennom det samme svadaet om angivelige forskere som har "motbevist" holocaust bare for å se at det er en tolkning av 1984 som kan oppsummeres med "vel, no shit sherlock". Litteratur er ikke ment å tas bokstavlig, og et vanlig virkemiddel er å overdrive for å vise poenger. For å si det sånn: Når du sitter her og sier at tyskernes fanger hadde det riktig så fint, så vet ikke helt jeg hvorfor min egen bestefar kom hjem fra fangenskap i tyskland med livskritisk utmagring, psykiske problemer og HALVERT KROPPSVEKT etter å ha fått mange bekjente henrettet uten en rettferdig rettsak. Men hey, han innbilte seg vel bare disse tingene hadde skjedd, og snakket aldri et ord tysk etter krigen på tross av at han snakket flytende tysk før disse tingene skjedde.