View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter om og men så har legen min overbevist meg om å starte på Sarotex på grunn av at jeg sliter med depresjon, angst og søvn.

Jeg holder på å gå ned i vekt, og teller kalorier. Det jeg nå er redd for er at medisinen skal ødelegge for meg. Jeg prøver å finne ut hvorfor så mange går opp i vekt av Sarotex, og jeg finner ikke noe konkret, forskningsbasert svar. Leser bare om folk som liksom spiser det samme og går opp i vekt likevel, og det gir ikke mening for min del ettersom man faktisk må spise mer, eventuelt bevege seg mindre, for å gå opp i vekt. Jeg vet at noen medisiner påvirker hormoner og dermed gjør at man går opp litt som følge av det, men ikke hele 10-15 kg slik mange ser ut til å ha lagt på seg av denne medisinen.

Er jeg safe når jeg teller kalorier og ligger i kaloriunderskudd, eller kan jeg risikere at denne medisinen roter til ting? Jeg har mye erfaring med vektnedgang og kaloritelling og jeg VET at jeg gjør det ordentlig. Teller absolutt alt jeg putter i munnen og har full oversikt. Jeg begynner på medisinen i dag og kjenner jeg er skeptisk og nervøs.

Om det er slik at man bare går opp i vekt av eventuell økt matlyst: null stress, det takler jeg. Men om det er ting jeg ikke kan kontrollere, da ser jeg ikke poenget med å gå på denne medisinen i det hele tatt. En av grunnene til at jeg er deprimert er at jeg er overvektig, og jeg holder jo på å fikse dette, og har allerede gått ned flere kilo.

Så spørsmålet mitt er: HVORFOR går man opp i vekt av Sarotex og kan noen vise til forskning som faktisk bekrefter grunnen? Har gått på f.eks Seroquel tidligere og fikk jo ulvehunger fra helvete. Spiste alt mulig, og gikk mye opp i vekt.