View Single Post
Godnyhet om appelsinjuicen:

Jeg skyllet 3 litersmålet i varmt vann fra krana for å desinfisere, deretter skyllet lett med kaldt vann.

Deretter så dyppet jeg den forsiktig ned i dunken og hentet opp en del juice (hadde med fat til å sette under slik at det ikke skulle dryppe juice på gulvet).

Deretter så smakte jeg på brygget, og ble positivt overrasket, det smakte jo helt fint, dog med en bitteliten anelse bismak, men ingenting å snakke om. Min første tanke var: "Mmmm, dette kunne jeg drikke på stranda i Syden, bare den lille parasollen som mangler jo, lol"

Dette smaker bedre enn enkelte rødviner på Vinmonopolet som koster ca 160 kr, som bare er 12%.

Jeg har ikke målt alkoholprosenten på en vitenskapelig måte, men jeg blir brisen som av en god vin. Det kjennes som at juicen er på minst 13%, men kan godt være at den er 15% også. Kjenner effekt etter noen få slurker.

Jeg har ikke gjort noe for å knerte gjæren. Ingen hodepine eller noenting.

Brygget har til og med blitt introdusert for mye oksygen 2 ganger i løpet av prosessen, så det kan hende at det ville smakt enda litt bedre dersom jeg hadde latt dunken stå 100% i fred.

Temperatur har vært litt småvariabelt, men i gjenomsnitt ca 20 grader, tenker jeg. Midt under gjæringen så leste jeg at man ikke bør sette dunken oppå varmekabler på baderommet, så den stod i et temperert rom de siste par dagene.

Sett i forhold til mål og forventninger så er dette en stor suksess.