View Single Post
Sitat av Messias Vis innlegg
Appelsinjuicen: Nå har det gått 5 dager og det har praktisk talt sluttet å bluppe i gjærlåsen (går over 2 minutter for hver gang). Fantaserer om at det blir ca 15 liter ferdig hetjuice, men jeg skal prøve å dempe forventningene : ) Så hvis jeg forstår det riktig så blir neste steg å stoppe gjæren slik at den faller til bunns? Kan jeg sette hele dunken i fryseren et par døgn? Holder det for å knerte gjæren, for deretter å bruke hevert og overføre innholdet til en ny dunk?
Vis hele sitatet...
Hvis gjæringa har stoppet har 1 av 2 ting skjedd. Enten er alt sukkeret blitt spist opp, eller så har alkoholinnholdet knertet gjæra. Uansett så vil gjæra bunnfelle av seg selv. Om du overfører til ny dunk, vil du introdusere O2 til "vinen".

Om du setter dunken i fryseren vil først vannet fryse og alkoholen vil ikke, da frysedestilerer du rett og slett. Det første som vil skje ved å sette dunken i fryseren er at "vinen" krymper etterhvert som den blir kaldere. Resultatet av det er at du får negativt trykk i dunken og siden trykket vil utjevne seg så vil den dra inn O2 gjennom gjærlåsen og igjen så kommer det O2 til "vinen".

Oksidert vin, øl, cider osv er svært uapetittelig, tenk vått papp. Jeg foreslår at du flytter den over på flasker, helst glass, og fyller flaskene så og si helt opp for å unngå O2. Lagrer de i kjøleskapet 1 uke eller 2 og skjenke forsiktig i glasset så du ikke får med bunnfallet

Jeg er spent på å høre hvordan dette smaker ass
Sist endret av Kloakk; 20. februar 2023 kl. 14:31.