View Single Post
Kanskje vi skal vise til kilder så diskusjonen kan legges død?
https://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag

For det første så må vi definere hva begrepene betyr.

Inpulag kan bety flere ting, tiden det tar fra en input (fra tastatur, mus, data fra nettet) blir registrert og utført (tiden fra du trykker på avtrekkeren og det vises på bildet), eller hvor lang tid ett signal bruker fra input/output i skjermen/skjermkortet til det vises som farger på skjermen (etter at selve dataprosseseringen på pc-en er ferdig og signalet blir sendt til skjermen).
Antall ms refreshrate på en skjerm er hva som kalles pixel responstime og kommer helt på toppen av hele regnestykket.

Selv responstiden på ett trådløst tastatur kan være opptil 8ms, og total inputlag i ett spill (eksludert skjermens reponstid) ligger fra 133ms (snitt) helt ned til rundt 60-70ms, da har ikke lengre de 3 millisekundene med pixel respons like mye å si.
Ca 60 millisekunder inputlag tilsvarer bare 3 bilder i sekundet på en 60hz skjerm. Hvor mye mister du egentlig da med 3ms?

Faktisk så pleier de ikke å opplyse om displaylag (som jeg tenker de fleste omtaler som inputlag i denne tråden).
https://en.wikipedia.org/wiki/Display_lag

Displaylag er ganske enkelt etterbehandling av bilder (oppskalering, fargebehandling, etc) og skru av og på de riktige pixlene med riktige farger. Min smarttv har ganske heftig bildebehandling og jeg må fininnstille lyden dersom jeg aktiverer/deaktiverer enkelte funksjoner siden dette gjør direkte utslag på min displaylag.

Så enkelt forklart, fra 1ms til 4ms pixel respons har LITE å si.
Høy bildebehandling som gir 10-20-30 ms forsinkelse innad i selve skjermen (etter at signalet har forlatt skjermkortet) har MYE å si.
Hvilket spill du spiller har MYE å si.
Online/offline har MYE å si.
Hva slags inputs du bruker (mus/tastatur/trådløs/kablet) har MYE å si.
Resten av maskinvaren har MYE å si.

For å være helt ærlig så høres nesten ingen av dere ut som gamere med peiling på faget sitt. Litt mye hype og buzzord ute å går.
Sist endret av random105675; 26. juni 2018 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.