View Single Post
Sitat av Ecchiyo Vis innlegg
Når du sitter og gamer f. Eks cs er jeg ganske sikker på at en fryktrespons kan kicke inn om man ser en bevegelse i kanten av skjermen som da blir i sidesynet. En situasjon der en forskjell på millisekunder på skjermen kan ha noe å si. Men vil tro oppdateringsfrekvensen har mere å si enn 1vs4ms
Vis hele sitatet...
Du forstår ikke. For at en fryktrespons skal etableres gjennom klassisk betinging må et nøytralt stimuli assosieres med et ubetinget stimuli, altså et stimuli som i seg selv framkaller frykt slik som et elektrisk støt.

For at en bevegelse i sidesynet skal kunne framkalle en fryktrespons må det først etableres en relasjon mellom et ubetinget stimuli og det stimuliet, eller med et nøytralt stimuli som allerede er assoisert med et ubetinget stimuli. (høyereorden betinging). Så må det videre generaliseres til alt av bevegelse i sidesynet, noe som jeg ikke ser hvordan skal kunne skje med unntak av i svært nøye gjennomførte eksperiment da det er svært like hensiktsmessig overlevelsesmessig.
Ergo er ikke avhandlingen relevant for spørsmålet.

For at du skal kunne reagere på et visuelt stimuli må det også sendes et nervesignal til hjernen hvor det tolkes før det gjøres tilgjengelig for bevistheten så du kan handle ut ifra det. Så selv om en fryktrespons hadde kunne blitt etablert (noe som ikke virker å kunne skje basert på min faglige kompetanse) så ville det fremdeles ikke være relevant fordi en fryktrespons i denne sammenheng er en aktivering av det sympatiske nervesystemet eller et signal til og fra en lavere nevral bane til amygdala som får deg til å rykke til, ikke en hensiktsmessig respons på at du ser noen i sidesynet.
Sist endret av Skepty; 25. juni 2018 kl. 03:10.