View Single Post
Det siste poenget ditt er noe jeg stadig stusser over. Det er mange verdensreligioner, og alle som tilhører en av dem føler at sin religion er den eneste riktige (ettersom de motstrider hverandre såpass at vi glatt kan regne med at én eller ingen er sann, selv om de tre største har ganske mange likhetstrekk). De har ingen bevis for at religion er sannheten uansett, og enda mindre at sin religion er sannheten, men likevel antar de at den er det. Jeg føler meg da mye mer bekvem med å være ateist og rett og slett ikke tro på noen av dem. Skal vi grave litt dypere i den tankegangen, vil det berøre noe som har blitt diskutert i denne tråden alt; at individuelle kristne selv velger hva i Bibelen de tror på. Da skaper de jo sine små, individuelle religioner. Skal man først tro på at en religion er sann er det jo mye større sannsynlighet for at det flesteparten av dem tror på er det som er sant, enn at akkurat de tingene ens egen magefølelse sier er sanne faktisk er det. En ensom kristen har få eller ingen bevis for at det han/hun tror på er sant (med mindre den personen har hatt en åpenbaring som beviser religionens sannhet), og bør derfor stole på det prester har forkynt i mange hundre år. De er tross alt utdannede teologer. Altså mener jeg at om man er kristen, bør man faktisk enten være veldig konservativ og ortodoks og ta alt i Bibelen for god fisk (ikke å foretrekke, ettersom man da tror på ting som strider totalt i mot beviste fysiske lover, og attpåtil hater homofile og andre lite hyggelige ting), eller være liberal og tro at hele Bibelen (kanskje med unntak av et skille mellom det gamle og det nye testamentet) er symbolsk ment; ikke bare deler av den. Alt midt i mellom blir at man velger ut det av Guds ord som man personlig liker eller antar at kan være sant og kaster bort alt annet, noe som blir litt merkelig i en verdensreligion med hellige skrifter og millioner av mennesker som tror på dem, og litt færre som har utdannet seg i å tyde og tolke dem, og igjen færre (antar jeg) som har hatt personlige åpenbaringer og dermed tror på det.

Det ble veldig langt i forhold til hvor lite det uttrykte, men poenget er at det er noe jeg har lurt på lenge.
Sist endret av Spug; 20. mars 2006 kl. 01:32.