View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han jeg deler leilighet med fikk en stygg psykose for noen månder sia og har gått på medisiner siden. Greia er at om det er 1 dag han ikke tar dem, eller i det hele tatt om han bare tar dem noen timer seinere enn han skal så merker jeg det på han. Først og fremst med vrangforestilt paranoia der han blir urolig og paranoid over f.eks hvorfor smøret står på en annen hylle i kjøleskapet og om noen har vært å puttet gift i det eller hvis han skal på nærbutikken å kjøpe nytt smør forteller han om folk han tror er ute etter han som følgte med han på veien.

Naturligvis slitsomt for meg for jeg syntes også synd på kar'n men så lenge han tar medisiner er han normal. Det jeg lurer på er hvor lenge som er vanlig at man er psykotisk/paranoid? Jeg kjenner bare til flest tilfeller av korte rusutløste psykoser som har gått over etter et døgn, én som ble paranoid og mente han hørte folks tanker i noen måneder og kom seg ut av psykosen uten hjelp men er fortsatt småparanoid i dag, og én som fikk utløst schizofreni og ble innlagt et år og som ikke fungerer uten medisiner i dag mange år etter.

Fins det no indikasjon på hvem eller hva slags psykoser som ikke går over? Roomien min skjønner når han er medisinert at det han trodde umedisinert var vrangforestillinger men han har ikke no psykologoppfølging og virker som han ikke forstår hvor alvorlig det er, han snakker om at medisinene ikke er noe han skal ta særlig mye lenger og tror han er friskere enn han er. Derfor vil jeg på sidelinja kartlegge litt forløpet hos andre som har/har hatt psykoser, hvor lenge det varte, om noen er ødelagte og må medisineres livet ut?

Det var en rusutløst psykose etter tre døgn på makka og kokain, og han har hatt sikkert 20 kortvarige ruspsykoser før det så lenge jeg har kjent han.