View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
VSauce slapp en video tidligere i dag med et tema som jeg synes er veldig spennende. Jeg er ingen fysiker, så hver gang jeg prøver å lese meg grundig opp på emner som dette, så ender jeg gjerne opp med en ny Wikipedia-fane for annenhvert ord som står i teksten. Med det sagt, så finner jeg mange grunner til at svaret på spørsmålet mitt er "nei", men det er samtidig ikke så mange som virker til å være enige om hvorfor det ikke kan være sånn.

For å summere opp videoen jeg referer til, så er påstanden (veldig kort fortalt) at tyngdekraft ikke eksisterer, vi opplever i stedet et slags terreng i rom-tid (space-time). Vi har sikkert alle sett demonstrasjonen av tyngdekraft som bowlingkuler på en trampoline, hvor man lett kan se hvordan tunge objekter "faller" mot hverandre. Det er imidlertid et litt subtilt poeng som dukket opp i videoen som jeg bet meg merke i. Det er en sånn ting som jeg egentlig har visst, men jeg har bare ikke tenkt over det på denne måten før.

Masse faller alltid mot posisjoner hvor tiden går saktere.

Min umiddelbare tanke, og mitt spørsmål, er derfor: Hvis masse alltid faller mot posisjoner hvor tiden går saktere, gjør den det fordi tid yter motstand?
Sist endret av Moff; 2. november 2017 kl. 19:43.