View Single Post
Her er svaret avhengig av hva en tenker på som liv, og hva som er ens tanker rundt bevissthet. En maur har ingen bevissthet, og når den dør vil jo den fysiske energien opprettholdt i mekanikken gjennom forbrenning forsvinne ut i omgivelsene. Etter definisjonen din er nå denne mauren død. Tankesettet ditt ser ut til å bygge på at Energi=liv. Tenker du at mauren ikke dør om varmen den har oppbygget får vannmolekyler til å gå raskere? Hvis så har man egentlig noe liv? Hvis livet mitt er energien min, har jo jeg levd for alltid. Energien som var i plantene som kommer fra jorden som kommer fra ditt som kommer fra datt som jeg har spist vil komme inn og forlate kroppen min til varme og andre ting. Når jeg dør vil forbrenningen av ting jeg har konsumert stoppe og energien fra poteter, kjøtt og melk vil gå inn i kroppen min, bli omgjort til varme, så ut i luften.

En må også ta i betraktning sitt syn på bevissthet. Dersom en tenker at bevisstheten er et resultat av hvordan hjernen vår er oppbygget vil bevisstheten vår opphøre når kroppen slutter å forbrenne mat og hjernen blir dysfunksjonell og til jord. Dersom en tror at bevisstheten ikke sitter i kroppen vår vil den eksistere uansett om vi er døde eller levende, ergo om vi dør vil vi dø, men bevisstheten vil leve videre. Ut i fra dette impliserer du at bevissthet=liv, og alt uten bevissthet er ikke i live.

Så tankene dine er at både Energi = liv og Bevissthet = liv. Betyr det at bevissthet = Energi? Vel, da må en definere bevissthet. Hvis bevissthet er evnen til å fatte ens egen eksistens grovt forklart vil det tilsi at varme, elektrisitet, momentum er bevisste på sin egen eksistens. Dersom en ikke ser seg enig i dette er bevissthet alt som er. Snusen ved siden av deg i sengen. På denne måten kan ikke bevissthet opphøre.

Det handler om synspunktene dine.