View Single Post
Hallo Freaks!

Jeg er nå snart fem hele uker uten snus. Ser det er mange tråder som opprettes angående Snusslutt.

Har vel snust tilsammen i 6-7 år, startet ganske tidlig.

Har to ganger greid å "slutte" forrige gang tapte jeg kampen fordi jeg tilslutt ikke så poenget i å slutte men denne gangen har jeg mer vilje. '

Det første og viktigste er å vite fordelene og ulempene med å slutte. Ta gjerne å del et ark i to med en strek å skriv inn fordeler og ulemper. Jeg gjorde ikke dette da jeg var veldig klar over hva det handler om, det å snuse.

Det er veldig dyrt å snuse, ofte bruker man flere tusen kroner på en måned. Dette er for mange kanskje problemfritt siden snusen gir dem noe tilbake for det men for andre som ikke har slike tusener å sløse bort er dette ganske merkbart.

Opprett for eksempel en egen konto der du hver mnd setter i de pengene du ville brukt på snus. Sparekonto med høy rente og noen tusenlapper blir fort en fin sydentur, moped, pc, mobil, tv og ellers ting man kunne fått mer nytte av.

For meg var det største problemet at jeg savna noe som reiv og svidde litt under leppa, dette savner jeg forsatt. Når suget kommer er det masse du kan gjøre for å unngå suget.

- Tyggis
- Drikke vann
- Pastiller
- Spise en frukt (fem om dagen hey!)
- Stikke tunga litt under leppa og holde ut!
- Trene
- Få tankene over på noe annet (spill, film, bok)
- Gå/Løpe en tur


Når alt kommer til alt handler det om å ha litt viljestyrke. Hvis du virkelig vil så kan du. Det er ikke umulig, langt i fra. En super svær haug med fordeler som:

- Pengesparing
- Helsefordeler (har alltid vært motstander av at snus er usunt, men..)
- Være UAVHENGIG (du må ikke ha med den runde pucken overalt)
- Bedre selvfølelse (du føler mestring av å kunne slutte med det)
- Bedret økonomi
- Bedre matlyst (ja det er lett å legge på seg et par kilo)
- Større viljestryke

Trodde jeg skulle sprekke når jeg tok mine første halvlitere etter snusslutt men det gikk overraskende bra. Har vært betydelig mer aggressiv mot min familie, men har informert dem om snusslutten så de har vært forståelige og hjulpet meg når det trengs.

Legger også til at man bør være forsiktig med tannrengjøring etter snusslutt. Masse bakterier som snusen ikke skyller ut.

Stress har kanskje økt litt men igjen falt, var ganske stressa noen dager etter slutt. Nå er jeg fresh og ny og har en god selvfølelse!

Vil anbefale og ikke kaste inn på mat og bare bruke dette når suget kommer. Overspiste noe sykt når jeg skulle runde min første uke uten snus, det fikk store følger og en helt for jævlig natt med magen.

Tro på deg selv, planlegg godt, hamstre pastiller, tyggis og sukkertøy. Nyt kaffen, teen lenger, prøv å ikke tenk på suget, tenk på pengene du sparer, kjøp noe for pengene du sparer og hold ut. Min tannhelse har blitt mye bedre, tannkjøttet og halsen hadde fått mye juling av generalen og glad jeg sluttet, da alle disse problemene har gitt seg.

Hvis hva du er bygd av og si nei til snusen. Du kommer til å møte veggen, men da er det bare å lete etter neste dør.

Ønsker dere som kanskje er på sluttetanken; LYKKE TIL! VI kan klare det

heartslava!
Sist endret av heartslava; 13. februar 2013 kl. 23:53.