View Single Post
Nyinstallert linje fra GET - ustabil!
Jeg slo til på et tilbud fra GET og fikk installert det nye modemet på tirsdag, type Sagemcom (COAX inn, Internett OG TV videre på CAT5).

En halvtime etter montøren dro var hele linja død. Support kunne se at signalet inn til meg var veldig svakt og bestilte tekniker til torsdag.

Teknikeren justerte en forsterker ute i gata, da fikk jeg TV og nett med grei hastighet, men har siden vært plaget med sporadiske brudd. Gameren i huset klager også på høy ping innimellom.

Den ene gangen nettet falt ut ble nettleserene på alt utstyr redirected til en side fra get-modemet som sa at coax-signalet var borte. iPhonen til kona tolket det faktisk som en sign-in portal for trådløst nett..

Bridge mode
I et forsøk på eliminere feilkilder satte jeg Sagemcom modemet i bridge mode. Min private router fikk da public-ip adressen .

Da jeg aktiverte bridge mode fikk jeg meldingen:
"Returning to Router mode can be done by accessing to WEB management interface at address 192.168.100.1 or by performing a factory reset"
.. men den ser ikke ut til å svare på 192.168.100.1. Prøvde både med/uten å sette min ip i 192.168.100.0/24 -nettet på interfacet som er koblet i sagemcom-boksen.

Noen som har greid å åpne web management siden på Sagemcom modem? Hadde vært litt greit å kunne se stats-siden for coax-forbindelsen..

Inn med den gamle linja - Dual WAN
Både kone og gamer-sønn klager på den nye linja, vi har helddigvis ikke sagt opp den gamle enda så da koblet jeg den også inni routeren, dual-wan oppsett.

Vektet den gamle linja lavere i routing-tabellen slik at all trafikk routes ut på GET-linja, men når det går på tryne så kan jeg bytte til Altibox ved å skru om på vektinga.

Hvordan best feilsøke/dokumentere tilfeldige dropouts?
Ila helgen har jeg måttet bytte tilbake til Altibox flere ganger daglig, så jeg har lite lyst å si opp den linja.

2 linjer permanent er selvsagt uaktuelt.

Har samtidig lyst å beholde GET gitt at den blir stabil - liker tv-løsningen, og har ikke behov for synkron upload. Billigere er den også.

Jeg har over 1 uke igjen av angrefristen (dørsalg) og burde komme enkelt ut av avtalen hvis GET ikke får fikset problemet når jeg klager imorgen tidlig.

Jeg ønsker likevel å være litt metodisk ift feilsøking og analyse av problemet slik at jeg både kan bevise det for GET og sjekke for meg selv dersom de sier at de har fikset.

Noen som har tips til verktøy/scripts/etc for overvåking/analyse av dropouts? Erfaringer med å gjøre dette på Sagemcom modem?