View Single Post
Du en så konkret sak tror jeg ikke jeg skal sjanse på å gi noen dom over, for jeg er jo bare en helt vanlig mann og jobber ikke med dette. Men en regnskapsfører bør enkelt kunne ta dette med deg. "utgifter til inntekts ervervelse" het det tidligere. Du kan utgiftsføre reelle utgifter, også utover mva. Dvs at om du har store utgifter så vil utgiftene "spise nettoen" og du betaler mindre i skatt.

Husk at for mva så får du kun motregnet norsk mva. Ikke mva betalt i andre land. Men kanskje får du mva tilbake vet utreise, slik "tax free for tourist" greie? Utgiftene, feks drivstoff, havneleie, etc bør du kunne utgiftsføre selv om de stammer fra utlandet. For youtube konkret så kan du jo ikke vite hvor godt kanalen din blir mottatt, du bærer altså risikoen. Får du ikke noen inntekter å snakke om så hjelper det deg ikke å 2 mill i utgifter.

Siden du har en konkret plan og lurer på hvordan du skal sikre deg best mulig økonomisk ville jeg tatt en samtale med fagmann. Skatterådgiver, regnskapsfører eller revisor bør alle kunne hjelpe deg eller i det minste henvise deg til noen som kan feltet. Kommer nok til å fakturere deg for tidsbruken, men et par tre timer er jo uansett peanøtter i forhold til innkjøp av seilbåt etc. Veldig greit å gjøre ting korrekt, minimere risiko og personlig ansvar. Og for alt du veit så kan jo kanalen bli en hit, og da kan det jo dukke opp greie inntekter på sikt også. Og da blir det jo en fordel å ha gjort ting korrekt fra starten av. Du må nok regne med å være grisenøye på alt av kvitteringer og ha god dokumentasjon - for jeg kan se for meg at du som en youtuber raskt risikerer kontroll fordi dette er en nytt felt også for stat og kommune og plutselig er det kontroll og noen som ønsker å sjekke regnskaper og bilag.

Skip o'hoi og vindfulle seil