View Single Post
abgrud
Trådstarter
18
Sitat av *pi Vis innlegg
Min mening? Min mening er at du har en nedlatende og ekkel måte å snakke om dette på, som føyer seg fint inn holdningene samfunnet forøvrig har til ungdommers problemer. Mange ungdommer lever med belastninger ingen voksne forventes å akseptere i familie og arbeidsliv. Men de bestemmer jo ikke selv hvem de skal bo sammen med og hvor de skal gå på skole, og er helt prisgitt at de med makt over dem tar dem på alvor. Det gjør de i skremmende liten grad. Tvert imot, når problemene kommer til uttrykk som for eksempel utagering eller selvskading, så forklares det nedlatende med en slags emosjonell umodenhet, eller manglende verbal evne til å sette ord på følelser. Som om det å sitte undikken i sofaen og drikke vodka liksom er en mer moden måte å håndtere problemer på. Det er forøvrig ikke sånn at voksne ikke selvskader, men det er så latterliggjort som "barnslig" at man skjuler det for alt i verden. Det er mye mer respektert å drikke litt for mye som selvmedisinering, tro meg.

Og de som ikke skjuler det, de gjør det bare for oppmerksomhet, sant? Altså, hvis en 13-åring må kutte seg til blods eller simulere et selvmordsforsøk for å få oppmerksomhet av omsorgspersonene, så er det ikke 13-åringen som mangler emosjonell kompetanse for å si det sånn.

Selvskading er en mestringsstrategi, ganske sammenlignbart med rus på mange måter. Det er en maladaptiv strategi fordi det døyver smerten i stedet for å møte den og håndtere den. Det er vanedannende, rett og slett fordi det er jævlig effektivt. Som med rus, er det også lettfor at du utvikler toleranse og trenger større "doser", og det er lett å gripe til det oftere og oftere. Det er forbundet med enormt mye skam, og overhodet ikke noe man ønsker å drive med. Det er noe du gjør når du er så desperat at du ikke aner hva annet du skal gjøre. Da snakker jeg ikke om noen som risser navnet til crushen sin inn i huden med en tegnestift, det er ikke selvskading.

Hvis du kjenner noen som selvskader, så ikke frik ut av kuttene, ikke moraliser, ikke lag drama av dine egne følelser. Hør heller etter hva personen har å fortelle. Selvskading er symptomet, ikke problemet.
Vis hele sitatet...

Hvis du har lest de andre kommentarene mine så har jeg selv skrevet at første innlegget ble satt veldig på spissen og at jeg kanskje har ordlagt meg feil i flere forklaringer. Men det er nettopp derfor jeg spør og skriver. Jeg mener ikke at det ikke skal være greit å ha problemer eller å snakke om det. Jeg vil ikke dra alle under samma kammen. Det er absolutt forskjellige alvorlighetsgrader, men når jeg har opplevd en tidligere veldig nær venninne sende bilde av dype kutt uten å utdype hva problemet er eller generelt ikke vil snakke noe om det begynner jeg å lure. For det påvirket meg også. Jeg sier ikke at selvskading er en enkel kategori. For det er det absolutt ikke. Alle mennesker er forskjellige og håndterer ting på forskjellige måter, men deler du slike bilder som faktisk påvirker andre personer må du forvente at de vil hjelpe eller hvertfall ha en forklaring om personen ikke vil ha hjelp.