View Single Post
abgrud
Trådstarter
18
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Akkurat, så på hvilken måte mener du det er for normalisert? Vi vet det skjer og vi vet det har skjedd i all tid.

Jeg vet ikke hvilket miljø du vanker i, men så vidt jeg vet har jeg ingen selvskadere i min vennegjeng eller krets. Jeg oppfatter det som et særegent fenomen som særlig berør yngre mennesker som ikke har annen måte å uttrykke seg på enn ved selvskading.

Nå skal jeg si noe litt kontroversielt: samtidig som dødsfallet til Ari Behn var en tragedie, hadde det også ekstremt gode følger for samfunnet. Jeg kan ikke huske sist det har blitt viet så mye tid til å prate om selvmord og psykiske lidelser. Kampanjer etter kampanjer er utfallet. Og det er en god ting!!! Depresjon finnes og har finnes i alt tid, selvmord finnes og har finnes i alt tid, å feie det under teppet og late som ingenting tjener vi ikke noe på.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det har blitt helt normalt for mange å skade seg selv. Drar du til legen idag kreves det ofte mye for å få hjelp selv om du egentlig har et sterkt behov. Noen ganger kan det være for sent.

Ja, det er viktig å være åpen om muligheter for hjelp og at det ikke er noe galt med deg som menneske selvom du har det vanskelig. Men ikke normalisere det til den grad at en nesten skal føle seg "utenfor" hvis mann ikke sliter med noe.

Sitat av Shlask Vis innlegg
Vil bare komme med en rettelse her. Selvskading er ikke et resultat av tvangstanker, men kan heller sees på som et "verktøy" for å overkomme/skjule vonde følelser og tanker. Se på selvskading som en form for medisin. Folk med angst vil knaske sobril/valium i vanskelige perioder og situasjoner - folk med selvskadingproblematikk har ikke samme medisin som de angstrammede, og vil dermed ty til selvskading.

Spilleavhengighet kan dog sees på som en tvangstanke/tvangsmessig handling (fra engelsk: compulsive)

Men ja, selvskading kan forekomme flere år etter selve traumet er skjedd.

Håper det går bra at jeg rettet litt på deg. Bare å spørre hvis du lurer på noe av det jeg skrev over ☺️
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng! Tusen takk, noe av grunnen til innlegget er å få hjelp til å forstå og ikke minst ordlegge meg riktig. Null problem
Sist endret av abgrud; 10. januar 2020 kl. 14:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.