View Single Post
Sitat av Etos Vis innlegg
Føler jeg lærer mye mer når jeg skriver ned for hånd siden det tar lengre tid. På Pc så kan jeg skrive fortere enn jeg rekker å tenke for så vidt. Dette kan jo også bare være inne i hodet mitt, men men
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen fasit dessverre, men jeg har sett gode argumenter for både å skrive notater for hånd og på pc.

Er du flink til å aktivt bruke notatene du skriver? Eller er notatskriving noen som henger igjen fra tidlige skoleår?

Det bør jo være rimelig greit å teste ut hva som virker best for deg, er jo bare å forsøke begge deler. Også ta en "test" etterpå. Hvilken metode gjorde at du scoret best?

Som jeg skrev over så er digitale notater fenomenalt for surrehuer som meg. Da vet en alltid hvor de er, de er tilgjengelig både på tablet, pc og mobil for hvorsomhelst. En kan bruke notatene aktivt feks sammen med "huske apper" som gjør at du kan drille på stoffet på banen, trikken eller bussen.

Kanskje er jeg bare litt dårlig på det å lære, men bare det å skrive ned notater gjør ingenting for meg. Jeg må aktivt bruke notatene for å faktisk huske det, lære det og for å kunne bruke det jeg lærer. Huske apper er flott. Hadde en gammel en som stoppet å virke på forrige android oppdatering Var en veldig god flash card app, der en kunne importere tekst og lage flash card, som kunne vise feks bilder, spille lydfil eller vise en liten del så måtte en fylle inn resten selv. Finnes sikkert alternativer har bare ikke sjekket.

Jeg tror at om en har notater tilgjengelig overalt, slik at en faktisk bruker notatene og driller litt på dem så virker notatene best. En kan selvsagt drasse med seg notatbøker overalt. Men mobilen er jo limt fast i hånden uansett så greit å kunne bruke den.

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Enig-for meg gir det å skrive for hånd mer innlæring. Tror "muskelminnet", om noe sånt finnes, blir mer aktivert ved skriving for hånd enn gjennom inntasting på pc.
Vis hele sitatet...

Mulig det er slik for andre, men definitivt ikke for meg. Pluss at er såpass uorganisert og rotete at det er stor sjanse for at jeg glemmer igjen notatbøker, mister de eller blir så ukonsentrert at det blir lite notater og mest kruseduller, tegninger eller bare streker og skygger.

Bruker du notatene aktivt? Feks før eksamen, går du gjennom notatene? Eller er det selv skrivingen som gjør at det fester seg i hjernen?
Sist endret av _abc_; 12. mars 2021 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.