Tråd: NOKAS-penga
View Single Post
Sur gubbe
Brems's Avatar
Trådstarter
30
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Flere av de mest prominente ranerene har jo blitt tatt gjentatte ganger for å ha prøvd å innføre ymse narkotiske stoffer. Det fremstår ganske åpenbart at noen har hatt tilgang til pengene og hva de har blitt brukt til, syns jeg. Politiet følger nok fortsatt disse karene med argusøyne, men selv om de har blitt tatt én gang betyr ikke det at det har blitt gjennomført suksessfulle innførelser tidligere. Pengene er nok reinvistert, og 50 millioner er ikke mye heller.
Vis hele sitatet...

Det er nok et pent antall partier med både det ene og det andre, som med suksess har blitt innført i landet. At re-investering fortsatt holdes gående er heller ikke utenkelig.

Hvorvidt politiet fremdeles ønsker å bruke ressursene sine på disse karene - uten noen håndfaste bevis - er jeg ikke så sikker på. Det er allerede lagt ned arbeid og ressurser til en sum tilsvarende 6 ganger det totale ransbeløpet. Politiets svar på hvorvidt de kommer til å følge ekstra godt med på karene har vært: "ingen kommentar". Tolkningen av det svaret er opptil hver enkelt, men husk at ranerne er godt voksne menn nå, og de har sonet dommen sin for noe som fant sted for 15 år siden. De er og vil alltid være kriminelle, men politiet har ikke råd til å være paranoide og desperate.

50 millioner er et godt utgangspunkt. Pengene skal riktignok fordeles på 12-15 mann, og kanskje langt fler - og så skal det hvitvaskes. Et ran er ikke over i det man er ferdig med å sy igjen madrassen. Utbyttet er bare utgangspunktet.

Det denne tråden kan koke ned til er en diskusjon rundt spørsmålet: var NOKAS-ranet - alt tatt i betraktning, og med respekt for Arne Sigve Klunglands familie - egentlig et vellykket ran?

Jeg skal innrømme at dette er en tråd som oser av etterpåklokskap basert på fakta som allerede er på bordet.