View Single Post
Hvis meningen din er å gå på byen hver helg og drikke deg kanon på drinker, da har du prioritert feil. Da burde du leie eller bo i kollektiv for å ha råd til festing. Egen bolig er en investering som koster penger, det har du jo nå funnet ut. Det kjøper du etter at du har rast fra deg og ikke går på byen så mye lenger. Selv går jeg på byen ca 2 ganger i mnd, og det synes jeg er greit. En måte å spare penger på er å drikke øl istedenfor drinker. Med mindre du bælmer øllen, varer den lenger. Og ikke spandér på alle rundt deg, det har du ikke råd til lenger.

Fest hjemme er igrunn en god idé. Da sparer du penger. Du får en flaske sprit på polet for ca 200 kr. Med mindre du har helaften med 40-50 besøkende holder en flaske (eller 2) lenge. Tips vennene dine om at medbrakt er tillat. Med egen leilighet har du ikke råd til å flotte deg med dyre cocktails.

De 3-4 første månedene bør du faktisk bare holde deg hjemme og få kontroll på økonomien og finne ut hvordan det fungerer og se hva du kan spare. Jeg er overrasket over de lave fellerkostnadene dine. Selv betaler jeg 5200,- i mnd til OBOS og ca 1700,- på lånet. Med en inntekt på 20300,- netto sitter jeg igjen med ca 8000,- de fleste månedene.

Dyre ferieturer kan du også glemme (en stund). Du har ikke råd lenger.

Også bør du kanskje vurdere om du kan få en bedre betalt jobb?

Du har fått veldig mange gode råd her i tråden. Ta det til deg og vurdér dem seriøst.

Lykke til!