View Single Post
Det har både gode og dårlige sider å være IT-prostituert (altså konsulent). Mye avhenger også av både hva man jobber med, og hvor man er ansatt

+ Mulighetene for utvikling er gode. Partnerstatus er ofte avhengig av at konsulentselskaper har x antall sertifiseringer og mange anbud inneholder krav om det. I mange selskaper får man også bonuser for å ta sertifiseringene i tillegg til betalte kurs og eksamener. Utfordringen er å finne ledig tid til å gjennomføre.

+ Lønnsnivået er finfint

+ Man blir sjelden stuck i det samme i årevis. Prosjekter starter, gjennomføres og avsluttes. Om man er drittlei noe så tar man det opp og forsøker finne noe annet

- Det evige maset om å føre timer. Spesielt når man er involvert i 3-4 ulike prosjekter samtidig. Å nå faktureringsgraden man har som mål er sjelden noe problem, men det å huske å få ført de jævla timene før blårussen skal lage sine ukentlige rapporter er noe drit.

- Man får aldri samme eierskap til hva som leveres som man gjør inhouse. Man prøver jo å guide folk utenom de dårligste ideene, men om en kunde har drukket øl med en eller annen leverandør og blitt frelst på teknologi X selv om de har Y som allerede dekker 70% av det samme og kan dekke 100% av behovet om de bare gjør mindre endringer så er det til slutt kundens valg om hva de vil ha. Noen kunder blir bare furtne når man prøver å fortelle de slikt og ringer konkurrenten som mer enn gjerne tar jobben selv om resultatet blir ræva. Om kunder plutselig må spare penger så er det fort konsulentene som ryker først, og da spiller det ingen rolle at det er akkurat det prosjektet man syns er mest morsomt å jobbe med.

- Man må forholde seg til mange ulike kunder. Noen er kjempefine, andre er idioter. Når alt brenner må du bare stille opp og være profesjonell.

- Det er langt mer jobb enn det er folk til å gjøre jobbene om dagen. Å sørge for å få ordentlig fri, tid til å bruke på ny kompetanse etc. er ofte en utfordring. Som et eksempel har jeg ikke hatt 2 dager fri på rad siden midten av desember selv om jeg i utgangspunktet skulle ha både lang juleferie og har fri i helgene. Greit nok så får jeg godt betalt for overtiden og ekstraarbeidet, men det teller langt mer å holde en sunn balanse mellom jobb og fritid
Sist endret av liasis; 15. januar 2021 kl. 13:29.