View Single Post
Sitat av rfa Vis innlegg
Raid er ikke backup.

Raid 0 bør heller ikke hete raid siden det gir ingen redundans det øker bare muligheten for katastrofale feil.

Og nå har du oppdaget det. Er det veldig viktig det som er borte så er ibas el.l veien å gå. Er det ikke så viktig så må du begynne på nytt og ha backup av dataene dine.

Raid 0 = Stripe sett med to eller flere disker, uansett hvilken fisk som får feil så mister du alle data på alle diskene (som oftest, med noen unntak)

Raid 1 = speil av samme data på to disker så du mister 50% kapasitet men får mindre mulighet for feil. Men backup er det ikke selv om mange prater om det somom at det er det.

Jbod = just a bunch of drives, alle disker blir presentert separat til maskinen så kan du selv be OSet behandle dei slik du ønsker.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikle bli halshugd haha. Men ok la oss være ærlige dette er et 8 TB RAID0 array. Denne er nesten full av film og serier. Noe «backup» men det er ikke forsikringspapirer etc.

Jeg tror fremdeles ikke at dette er disk fail men heller en slags kontroller i min ICY Box som har tatt kvelden. Får som sagt lest mappestrukturen med en pc som aldri har lest den strukturen. Og etter virus skann og når jeg satte opp tillatelsene så var det jo reelle filer der inne, kjente jo igjen mye av navnene på filene. Har lest mye i natt og så lenge det ikke er en drive fail så har jeg vel en viss sjans for å få tilbake dette selv?