View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er inntrykket jeg har, ja. Folk som ikke har peiling er de som roper høyest. Kan bruke Linnea Myhre sin kritikk av "16 ukers helvete" som ett eksempel. Hun er ikke alene med de meningene.
Vis hele sitatet...
Det var en ganske kort twitterkommentar til et program jeg ikke har sett. Har du et mer utfyllende eksempel på alle disse som mener at livsstilsendringer og aktivitet er negativt? At Linnea Myhre er en som ikke har peiling er jeg forresten uenig i, hun har hatt spiseforstyrrelser siden tenårene.

Så gjennom hele twittertråden hennes nå. Hun skriver ikke at hun er "imot livsstilsendring og aktivitet". Hun kritiserer, som meg, det ensidige fokuset på vekt og midjemål i stedet for helse og livskvalitet. Hun påstår også at å ha et tidsperspektiv på 16 uker der man bytter ut sunn mat med piller, shakes og shots og måler inntaket i gram faktisk ikke ikke er livsstilsendring, men ekstremslanking.
Er du veldig uenig i det?

Sitat av caperno Vis innlegg
tenker at det ikke er bra for noens motivasjon å bli fortalt at slanking (les: livsstilsendring) ikke fungerer. At man ikke vil kunne klare å holde vekten stabil. At man aldri mer kan spise det man vil. Du ser vel at dette kan virke demotiverende?
Vis hele sitatet...
Dette viser jo at du ikke forstår kritikken du kritiserer. Slanking er ikke synonymt med livsstilsendring. Slanking handler om å bli tynnere. Livsstilsendring handler om å forandre måten man lever på og hvirdan msn tar vare på helsa i et lengre og videre perspektiv. Å spise pulver i 16 uker er ikke en livsstilsendring, og veldig mye tyder på at det i tillegg til å være skadelig på andre måter, også på lengre sikt er kontraproduktivt for det snevre vektmålet det liksom skulle hjelpe deg å nå. Mulig det høres demotiverende ut for deg, men jeg tenker det er bra å bli demotivert fra å prøve noe som er skadelig for deg og heller motivert til noe som faktisk hjelper.
Sist endret av *pi; 25. mai 2022 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.