View Single Post
Sitat av Conan Vis innlegg
Fantastisk helt sant det du skriver, har kun med intak av mat og gjøre. "Du hadde 9000 unnskyldninger"
Sånn føler jeg det er med veldig mange som er overvektig, de skylder på alt annet enn seg selv.

Fedme kan sammenlignes med en balong med et hull i på en vankran, har du for mye vann inn vil balongen fylle seg ut å bli stor uansett. Har du moderat mengde vann inn så forblir balongen passe fyldig.
Sånn er det også med kroppen vår når det gjelder kcal.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne at du leser det lange innlegget mitt her ovenfor. Basert på hvordan du beskriver fedme, tror jeg det kan være nyttig lesing for deg, samt det faktum at du "føler" overvektige skylder på "alle andre enn seg selv".

Sitat av etse Vis innlegg
Selvfølgelig er det noen som driver fullstendig ansvarsfraskrivelse og nesten ikke går med på at overvekt er et helseproblem. Disse er cjer e høylytte i media. Men de fleste som er overvektige er nok fullt klart over at det er en helserisiko - og om ikke annet tror jeg mange skulle ønsket de klarte å gå ned i vekt bare for å se litt bedre ut og føle seg bedre. Men det å endre kostholdsvaner er faktisk ganske vanskelig for en mange. Spesielt siden det er noe du må gjøre over lang en tid.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker man må skille fedme fra overvekt. Fedme (BMI over 30) er helseskadelig. Kan man ha god helse når man lider av fedme? Blodprøvene kan være flotte, blodtrykket normalt og vedkommende kan være i ok fysisk form, og samtidig ha god mental helse. Absolutt. Men jeg tror det er mer unntaket fra regelen. På generelt grunnlag er ikke fedme bra for helsen. Når man snakker om fedme er det viktig å se menneskene, og ikke bare fedmen, og alle har sin egen historie og egen kropp. Noen er plaget på grunn av fedmen, andre merker ikke noe til plagene før livsstilsykdommer oppstår - noe som for øvrig kan ta ganske lang tid også. Er ikke slik at du detter død om etter en uke om du bikker 40 i BMI.

Overvekt (BMI 25-29,9) kan øke sjansene for livsstilsykdommer, men det er ikke slik at en overvektig person er likestilt med en person som lider av fedme når det kommer til helserisiko. Det er også veldig viktig å huske at om en person har gått ifra å lide av fedme til å "bare" være overvektig, så er det mer enn bra nok om vedkommende kan opprettholde den vekten over lengre tid. Noen kilo ekstra på kroppen klarer kroppen fint på bære, iallfall om personen er i god fysisk form og har et sunt og variert kosthold. Flere titalls kilo for mye derimot, det er tungt og vondt for kroppen.
Sist endret av Medusa; 25. mai 2022 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.