View Single Post
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
269
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg skjønner at du helst vil ha erfaringer fra folk som har opplevd det samme, men jeg fikk også inntrykk av at du lurte på om det var lurt eller dumt å gjøre det. Jeg synes ikke santykkedebatten er så off topic her. Selv om ingen her har vært i din helt spesifikke situasjon, så handler det om hvor grensene går ved sex og rus og om samtykke på forhånd teller.



Dette er helt misforstått. Samtykke til sex er ikke en juridisk bindende avtale. Du kan ha lyst på sex og så ombestemme deg fem minutter etterpå, og da er den kontrakten helt irrelevant. Å ha gjensidig samtykkende sex betyr at man leser situasjonen og hverandre underveis. Det handler ikke om å innhente et formelt "ja" for hvert krumspring man skal gjøre, men å kommunisere og forsikre seg om at begge er entusiastisk deltagende i det som skjer. Dette innebærer selvsagt at personen må være samtykkekompetent der og da, det holder ikke at "du synes det var ok da vi snakket om det i går".


En av ti kvinner blir voldtatt. Synes du virkelig menn er de som alltid trekker det korteste strået i temaet vi diskuterer her? Akkurat hva er det av seksuelle handlinger du ønsker å gjøre men ikke får lov til av samfunnet?
Vis hele sitatet...
Er forøvrig helt enig med deg angående å lese situasjonen og partner underveis. Håper du ser poenget mitt med en kontrakt for å bevise dette samtykket muligens kan gjøre saken værre, da to parter med erklering, der den ene parten ikke var samtykkende 5 minutter etter signatur, men da var det allerede igang. Da sitter du der med en nærmest, Gud forby, "lovlig voldtekt".