View Single Post
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det har Vidarlo greit forstått. Du må huske at når lobotomien ble oppfunnet, så var det ikke mye medisiner mot psykiske problemer å gi. Så hva er da verst av at dine følelser er et sant helvete på jord, eller at du har ikke noen følelser noe mere?



Ikke det at jeg forsvarer lobotomi i dagens samfunn, men da var det kanskje ikke det verste. Det var iallfall likere enn det f.eks. Adolf Hitler gjorde i sitt regime, der ble dem ble tvangskastrert eller henrettet. Faktisk ble over en kvart million henrettet i Nazityskland.



Men det er en del her, som ikke har forstått hva vitenskap er. Jeg lurer på om det er viljen eller evnen til å få inn den kunnskapen. Men jeg får visse anelser her en gang i blant...
Vis hele sitatet...
Hva mener du da? At vanlige mennesker ikke får lov til å stille kritiske spørsmål? At vanlige mennesker ikke skal ha lov til å ha meninger som kanskje er feil?

Jeg har full forståelse for problemstillingen som dukker opp når mennesker med en gigantisk platform påvirker andre mennesker på en måte som du/jeg mener er feil, men dersom "løsningen" er å sensurere alt vi mener er "feil" meninger - så beveger vi oss i en særdeles skummel retning (i forhold til ytringsfrihet). Et bedre alternativ er å heller prøve å påvirke folk til å lære seg kritisk tenkning, fordi dette er en egenskap som er imperativ å inneha dersom vi skal ha et håp om å etterhvert kunne forstå hverandre.