View Single Post
Hva er grunnen til at du har tenkt på rehab utenlands samt krypto? Eller, det siste skjønner jeg jo. Du har sett den historiske oppgangen og ønsker å være en del av det. Men har du tenkt på krypto og evt. risiko? Det er enorme svingninger. Og om du skulle bli nødt å cashe inn så kan disse svingningene bli forskjellen på fant eller flott.

Utenlands rehab? Why? Hvor lett blir det å følge med en slik investering? Få innsikt i kvartalsrapporter, regnskap, og ikke minst alt det som hviskes om som ikke får presse eller blir publisert? Rent praktisk er det vel ikke noe vanskelig å kjøpe aksjer i utenlandske selskaper. Men det vil kanskje bli krevende research å finne akkurat det selskapet du ønsker å satse penger på. Hva skiller det selskapet fra andre som driver rehab? Og hva legger du forresten i rehab? Medisinsk, psykologisk eller rusrelatert? Uten å kjenne bransjen eller å ha gjort noe googling så har jeg litt vansker med å se hvorfor nettopp rehab skal være spesielt lukrativt å investere penger i. Vil de ikke slite med høye personalkostnader, dyre lokaler og kanskje også høye driftskostnader? Vet at det finnes feks VIP rehab som vet å ta seg betalt, men det betyr ikke automatisk at de har enorm avkastning. For når pris per døgn øker, så øker nok kravene fra brukerne også noe som vil vises på utgiftssiden og igjen på bunnlinjen.

Du har sagt lite om risikoprofil, men når du nevner krypto så tenker jeg at du synes det er greit med litt risiko. Om du orker lære deg noe nytt så kan du titte på opsjoner og futures. Du kan skreddersy risiko og avkastningsønske men pass på at du alltid tar høyde for max tap - der kan en bli raskt fant i mange år fremover om ting går galt. Men en kan også tjene mange årslønner på kort tid, om ting går slik en forutså.

Rent generelt er det nesten umulig å gi råd til andre om investeringer. Fordi folk er forskjellige, kan ha vikarierende motiver for å anbefale en bestemt ting, vi drives av forskjellige ting, har ulikt syn på hva som er akseptabel risiko og hva de kan tåle å tape i jakten på eventyrprofitten. Så det beste rådet jeg kan gi er vel egentlig å spare pengene inntil videre. Lese deg grundig opp på emnet investering vs risiko. Sette opp case i excel og regne litt på de forskjellige mulighetene.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2019 kl. 17:57.