View Single Post
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
766
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet egentlig ikke om sammenligningen er så veldig drøy. Begge deler er potensielt veldig skadelige ting å bli utsatt for.



Ja, kan man det egentlig? Vanlig sporadisk erting som alle opplever av og til, ok. Men mobbing? Mobbing er et overgrep, og jeg tror det er litt farlig å gi inntrykk av at det er et tegn på svakhet å ikke takle det. Jeg tror det er skadelig å sitte med følelsen av å være svak fordi man ble utpekt offer eller "lot seg mobbe" - mye av skamfølelsen som følger deg etterpå kommer vel nettopp herfra. Igjen, ikke helt ulikt sammenlikningen min over.

Det ligger i hele begrepet mobbing at det er et misforhold i makt, enten i antall eller på andre måter. Man har ikke noe å stille opp med. En situasjon der du kan slå tilbake med en kjapp kommentar og så skjer det aldri igjen, det er ikke mobbing.
Vis hele sitatet...


Du har nok rett. Tror jeg blander sammen erting og mobbing i hodet mitt.

Definisjonen din av mobbing er sant og være en det jeg tenker på.

Er ikke greit. Men man kan ikke forvente seg en mobnefri verden.

I min verden måtte jeg bli sterk nok til å se folk hardt i øynene boss jeg følte de prøve å teste makt på meg osv.
. Har lært å ikke bry meg og hebde meg på en sunn måte.

Ingen burde tåle mobbing.

Angående voldtekt og mobbing synes jeg ikke det er sammenlignbart. Begge deler er overgrep. Men voldtekt er seksuelt og mye mer enn mobbing.

Mobbing kan utarte seg å bli seksuelt ja, men all mobbing er ikke seksuelt.

Håper ikke høres ut som en dritt sekk. Har selv støttet mobbeoffer siden 2. Klasse og blitt mobbet fordi jeg tok parti med dem.

I voksenlivet har det sittet igjen. Men de siste 4 årene har jeg knukket koden og det er hardt mot hardt for min del.

Ikke vold, men svare igjen, å presse tilbake om noen prøver å dominere meg på en eller måte.

I ny jobben var det en som skulke rplve å dominere litt.
. Jeg bare stirret han i øynene med et smil rundt munnen til han forstod at ikke kom noen vei med meg.

Etter det ble han rolig og veldig koselig med meg.

Hadde jeg bukket under der hadde han nok prøvd å overkjøre meg på jobben sosialt.

Jeg kjenner igjen typen. Jeg liker ikke han, men vi snakker sammen og har det fint på jobb. Hadde ikke giddet å drukket en halv øl med han en gang. Men har en ok tone på jobb.

Det er sånne ting jeg snakker om. Å ikke gi dem plass til å mobbe en, men det er lettere sagt en gjort.

Jeg brukte 10 år på å knekke koden som funket for meg.