View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men, nå var det takket være den militære motstanden du tar til orde for her som gjorde det mulig for IS å bli den mektigste terroristgrupperingen verden noensinne har sett. Langt mer enn ti ganger så sterk som al-Qaida.
Vis hele sitatet...
Nei, det var mangelen på militær motstand som gjorde IS store. Mens IS enda var AQI, ble de fullstendig desimert og presset ut av Irak. Men på grunn av krigen i Syria, fant de en fredelig lomme de kunne vokse seg sterke i. Under denne perioden, ble det inngått et aktivt under-bordet-samarbeid med Assad, hvor han bidro, og bidrar, gjennom varehandel, frisoner og annet til at de skulle vokse seg størst mulig. Dette fordi han visste, og vet, at IS er et helt uspiselig alternativ til ham selv som makthaver i regionen. Og så lenge IS er det eneste reelle alternativet, fordi både IS og Assad har blåst den andre motstanden til helvete, sitter Assad relativt trygt.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
I flere tiår har argumentene du kommer med blitt hørt, og i flere tiår har fotfestet til terroristene blitt sterkere og sterkere.
Vis hele sitatet...
I flere tiår har tullinger fått hevde at vår motstand mot teokratenes forsøk på å drepe oss er grunnen til at teokratene vil drepe oss, og i flere tiår har de brukt det faktum at teokratene fortsatt eksisterer og vil drepe oss som argument for at motstanden er verdiløs. Det har vært like retardert bullshit hele tiden.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Istedet for å anbefale folk å lese en haug bøker de aldri vil lese så gjør jeg bare sånn:

https://www.youtube.com/watch?v=dnjqt9T7JQE
Vis hele sitatet...
Niks. Jeg gidder ikke å bruke 12 minutter på en konspiratorisk YouTube-video med en caps lock-tittel som inneholder "PLEASE SHARE". Anbefal bøkene i stedet, så er sjansen relativt stor for at jeg faktisk leser dem.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er ikke en litt dårlig håndtert militæraksjon jeg refererer til. Jeg snakker om hver eneste militære intervensjon av denne typen.
Vis hele sitatet...
Bosnia, Kosovo, Tyskland, Japan, Øst-Timor, Kuwait, Elfenbenskysten, Panama … Eller betyr "av denne typen" kun de militæraksjonene man kan si at har hatt uheldige konsekvenser?

Jeg tror også det er på tide å dra frem et kjent Hitchens-sitat: "Non-intervention doesn't mean that nothing happens, it means that something else happens."

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Vi må la de være, vi må la en likevekt og en maktstruktur etableres. Vi må rett og slett la de være i fred.
Vis hele sitatet...
Bare la dem hogge hverandre ned uten forstyrrelser, slik som i Rwanda, altså. Var det galt av Vesten å stanse folkemordet i Øst-Timor? Eller den etniske rensningen i Bosnia og Kosovo? Eller forsøket på total utrydning og slavebinding av jesidiene i Irak?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Uten en ytre fiende mister is sitt eksistensielle grunnlag. Mer militære er mer bensin på bålet. Det vi gjør fungerer ikke pg har aldri gjort det. Hvordan kan samme resonnementer slå gjennom igjen og igjen? Historieløst.
Vis hele sitatet...
Ah, så vi må bare bli venner med dem, så slutter de å eksistere? Vi må stryke dem medhårs, så slutter de å voldta småjenter, skjære hodet av deres mødre og begrave barn levende? Dette er å ta idioti til et helt nytt nivå.

IS' eksistensgrunnlag er deres mål. Deres mål er å konsentrere seg om "den nære fiende", opprette et globalt kalifat og sette i gang armageddon. Å tro at IS bare gir opp om vi ikke gir dem motstand er hinsides naivt.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Selvfølgelig skal ikke IS "få" et eneste mål med land, og selvfølgelig skal det internasjonale samfunn gripe inn der det måtte være mulighet for en faktisk invasjon av IS. Men det er noe helt annet enn å si at man skal gå dør-til-dør i Raqqua til man er kvitt hver eneste en.
Vis hele sitatet...
Så vi skal gå til militært angrep der det er anledning til det. Men alle slike angrep er samtidig eksistensgrunnlaget deres, er dømt til å gå til helvete, og vi bør la dem være i fred slik at de får bygd opp en maktbalanse. Jeg klarer ikke å se at du gir mening.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men vi skal sitte stille å se på at millioner av afrikanere dør årlig, år etter år, tiår etter tiår? Mennesker som kunne gått fra å dø som barn til å leve hele livet - bare for 400 kroner med malariamedisin eller litt rent vann.
Vis hele sitatet...
Falskt dilemma.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvordan skulle statsmakten blitt "litt" beholdt? Hvordan kan du si at dette ville vært utslagsgivende?
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å beholde statsmakten "litt", men at de-Ba'athifiseringen var et fryktelig dumt trekk. Ved første øyekast virker det ikke nødvendigvis så galt – man gjorde det samme mot nazistene etter andre verdenskrig. Men problemet er at veldig mange var medlem av Ba'athpartiet fordi det var en forutsetning for å få høyere utdannelse, og dette ekskluderte samtlige av dem fra å få jobb i det offentlige. I tillegg oppløste man militæret fullstendig, noe som medførte enormt mange misfornøyde eks-militære med våpen.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
...Uansett så har man et problem som egentlig ikke er et kjempestort problem. Biler er farligere enn terror for oss i vesten.
Vis hele sitatet...
Det er en ufullstendig analyse som utelater mange viktige momenter. Men selv om vi ignorerer det, er de et kjempestort problem for befolkningen i områdene de har overtatt og forsøker å overta. Og et potensielt kjempestort problem for oss om vi ikke holder problemet nede, selv under dine egne premisser.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Man har en løsning som man har sett at ikke fungerer, som også er det mest dramatiske og kostbare vi kan ta på oss både av økonomiske og menneskelige handlinger.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at det ikke fungerer. Som sagt, AQI var fullstendig desimert før de flyktet som rotter over til en lomme i Syria og fikk hjelp av Assad. Problemet ligger i manglende gjennomføringsvilje, ikke i at enhver militær motstand er kontraproduktiv.