View Single Post
Trykkluftmotorer er en morsomt som en akademisk øvelse eller et garasjeprosjekt men særlig praktisk er det vel ikke? Selv i en ultralett bil blir det begrensninger på rekkevidde grunnet størrelsen på tankene, effektivitet, trykk etc.

Dette med lavere utslipp fra diesel kontra el-bil er såvidt jeg vet kun en urban myth. Har sett det bli tilbakevist gjentatte ganger. Og siste jeg leste om akkurat det så hadde de også sett på strøm fra kull og likevel kom el-bilen ut med mindre totale utslipp. Batteriene vil nok få nytt liv etter sin karriere i el-bilen. Etter si en ti tolv års tid i el-bilen så kan de ha like lang tid eller lengre som energibank for feks solceller e.l. Når all kraft er presset ut av cellene og de ikke lengre holder spenning så kan nok det aller meste av innmaten resirkuleres og brukes om att. Det jobbes hardt med å forbedre teknikkene for å ekstrahere alt som kan ha verdi på dagen li-ion celler. Og jeg tror at før første generasjon el-bilers batteripakker kneler i stor monn så har de sikkert løst dette med resirkulering slik at det blir mindre press på gruvedrift etc. Evt. utvinner det de trenger fra alternative kilder som feks sjøvann. Dagens batteripakker har gjerne 10-30 år igjen å leve før de blir ubrukelig.

Skulle også gjerne sett at urene kraftverk forsvant rimelig kjapt. Men da må det feks satses mer på atomkraftverk. Og Tyskland fikk jo atomsjokk etter ulykken i Japan og fikk hastevedtak på å fase ut kjernekraft.
Sist endret av _abc_; 18. desember 2019 kl. 02:23.