View Single Post
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
1. Trur du den globale oppvarmingen er menneskeskapt?
Vis hele sitatet...
Tro kan man gjøre i kirka. Jeg vet at forskere flest sier mennesker påvirker klimaet, og utifra hva jeg kan av fysikk og matematikk er konklusjonene rimelige.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
2. Trur du menneskeheten er i stand til å løse krisen?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, og det er først og fremst fordi jeg ikke aner hva du mener med "løse". Om du mener "løse" som i at ingen dør, ingen folkevandring og påfølgende xenofobi skjer? Niks. Om du mener løser som i at noen dør og flertallet overlever? Ja.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
3. Hva gjør du for å bidra?
Vis hele sitatet...
Pent lite utover å bare bruke det jeg trenger. Spiser opp maten jeg kjøper, og det er mindre kjøtt enn før. Jeg vil tro mitt største bidrag er av typen jeg skrev i innlegget over. Et forsøk på å få folk til å faktisk lese og forstå artikler, fremfor å tro på hva alle andre gjengir. Det er noe naivt, men jeg tror og håper det bidrar til at folk gjør hjemmeleska si. Sånn jeg ser det, kommer man ingen vei med å skrike "KLIMANEKTER, ER DU DUM?!" for å få folk over på sin side. Jeg mener folk må forstå hvor de som fornekter det kommer fra, møte dem på deres hjemmebane og slå de der. Noen kan åpenbart ikke omvendes, men jeg tror den metoden er bedre enn å tro man kan banke kunnskap inn i skallen på folk.

Sitat av Mekaniker Vis innlegg
4. Hvorfor trur du det er så mange som ikke trur på menneskeskapt global oppvarming?
Vis hele sitatet...
Igjen nevnt i forrige innlegg, men med mindre man er helt historieløs vet man at det var snakk om en ny istid på 70-tallet. Det skjedde ikke, og de som engasjerte seg eller observerte dette og nå blir fortalt det motsatte møter det med skepsis. Hvilket for min del er fult forståelig. Skepsis født av at man har blitt fortalt én ting, og så en full 180 noen år senere bør fordre skepsis. Men la meg da også poengtere at det er forskjell på skepsis og å kaste snøballer i Washington fordi global oppvarming ikke er ekte.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
5. Hvordan trur du man skal få folk til å våkne opp og erkjenne at den globale oppvarmingen er menneskeskapt?
Vis hele sitatet...
Ved å faktisk møte deres argumenter istedenfor å kalle de idioter.

Sitat av Mekaniker Vis innlegg
6. Når syntes du vil skal avvikle utvinningen av olje? Eller i det minste slutte å lete etter mer?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, og "å lete etter mer" er en floskel. Vi plugger oljereservoarer mens de har masse olje igjen fordi det er dyrere å utvinne enn markedet idag vil betale. Men det er en interessante problemstilling jeg ser svært få miljøaktivister faktisk tenke på. Som brente jords taktikk ikke er ønskelig for de i området, kan oljeutvinning for de som ønsker å stoppe global oppvarming være tjent med at en liten nasjon som produserer lite olje bruker penger på å kjøpe innflytelse.

Sitat av Mekaniker Vis innlegg
7. Jeg jobber med å bygge olje og gassbrønner. Jeg føler det er hyklersk av meg å fortsette å jobbe med dette å ha det synspunktet jeg har. Jeg ønsker at oljenæringen skal avvikles kontrollert iløpet typ 15 år og at vi evt kun fortsetter å utvinne litt olje til særegne behov. Ikke for fossil energi. Burde jeg slutte i jobben for klimasaken eller burde jeg fortsette og heller bidra til eventuell plugging og avvikling?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hva du bruker tiden og pengene til. Press fra innsiden har sin plass, og jeg har tilnærmet null tro på at oljenæringen avvikles ved at alle som mener "dette er ikke bra, vi bør fikse det" forlater området.

Sitat av Mekaniker Vis innlegg
8. Jeg syntes vi skal bruke mye av oljefondet vårt, som vi har fått på bekostning av klimaet, til å utvikle teknologi til å rette på feilene vi har gjort. Som andre, mindre ressurssterke nasjoner kan ha nytte av.
Vis hele sitatet...
Vi bruker allerede deler av overskuddet vårt til å dekke klimakvoter i andre land. Oljefondet er pensjonsfondet, så da må du være villig til å gi opp din, dine foreldres og alle andres rett til en verdig alderdom. Å tro at en skrantende arbeiderklasse skal kunne finansiere dagens system er galematias. Ved å gi opp penger fra fondet må du effektivt innføre en slags arvesynd på alle som pensjonerer seg. Hvilket er helt legitimt å ønske, men jeg tror du sliter med å få gjennomslag.

Sitat av Mekaniker Vis innlegg
9. Hvis du kunne bestemt, hva ville du at ledere nasjonalt og globalt skulle gjort mtp klimakrisen?
Vis hele sitatet...
Satset mer på STEM. Istedenfor å bruke utallige millioner, for ikke å si milliarder på å utdanne masse folk innen markedsføring o.l., legg pengene der de kan utgjøre en forskjell.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
10. Hvorfor dette enorme hatet rundt Greta Thunberg?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, jeg finner henne totalt uinteressant. Jeg ville heller spurt hvorfor vi skal vie henne en masse oppmerksomhet, når det finnes forskere i massevis som vi burde hørt på.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
11. Hvis vi ikke greier å nå 1,5 graders målet og vil holder den trenden som nå, der vi går mot 3-5 graders oppvarming. Hvilke konsekvenser trur du det vil ha globalt og nasjonalt og i hvilken rekkefølge trur du dette vil skje?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, det får de med spåkuler og tarotkort uttale seg om.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
12. Hva gjør du for å forberede deg på disse konsekvensene?
Vis hele sitatet...
Pent lite. Å male fanden på veggen har ikke appellert til meg siden tidlig tenårene.