View Single Post
1. Selvsagt. På dette området kan man ikke gjøre annet enn å tro på forskningen.

2. Jada. Jeg personlig tror vi kunne hatt god nytte av å kutte ned færre trær - helst plante en del mer.

3. Ganske lite. Jeg mener man må systematisk til verks for å kunne løse klimakrisen.

4. Ignoranse. Folk liker ikke å endre vanene sine og jeg tror mange klimafornektere ser på klimakrisen som en trussel for deres egen velferd. Tror et fåtall også gir totalt faen i hva som skjer etter de forlater verdenen tbh.

5. At man kan løse krisen uten å påtvinge drastiske endringer hos folk flest. Å fjerne bilen er ikke et alternativ. Å kutte all kjøttproduksjon er heller ikke et alternativ. Man må gå systematisk til verks og sanksjonere mot storaktører som bidrar til å ødelegge klima. Folk ønsker ikke investere i ren energi fordi det er mindre profitt å have inn. Hva med å systematisk sanksjonere toppkapitalistene som nekter å velge klimavennlig?


6. Usikker. Jeg er ikke noe ekspert på feltet men jeg mener at man ihvertfall må legge en langsiktig plan som ivaretar rettighetene til de som jobber innen industrien og bistå med hjelp slik at de kan få jobb andre steder.

7. Du bør gjøre det valget som føles riktig. Hvis du virkelig brenner for klimakrisen og har innsett at olje- og gassutvinning dreper planeten så vil jeg anbefale deg å bytte jobb. Dette kan nok ingen svare for deg da.

8. Jeg mener at oljefondet skal bli brukt slik det var ment - på en bærekraftig måte. Å bruke mye av oljefondet vårt på teknologiutvikling er ikke nødvendigvis bærekraftig på den måten at det ivaretar generasjonene etter oss. Så definitivt uenig på den fronten.

9. Ikke sanksjoner enkeltpersoner i håp om at krisen løses. Selvfølgelig er opplysning og råd gunstig, men å f.eks. heve bensinpriser til himmelen og over vil ikke ha en positiv effekt. Jeg mener at alle stater bør sette av en betraktelig del av budsjettet sitt på klimavennlige tiltak. Jeg mener man burde stoppe å hogge ned trær for utbygging og helst plante en del flere trær. Det skal være fint mulig å ha fossilbrennende biler så lenge man har muligheten til å ta opp alle karbonen som blir sluppet ut igjen. Millionvis av plantearter tar opp karbon. Øker man mengden med slikt plantemateriale så vil man også ta opp mer karbon. Et land som Bhutan står frem som et prakteksemplar her. Til tross for økonomisk gevinst så har de valgt å beholde mye av skogsarealene sine og er dermed karbon negative. Det vil si de tar opp mer co2 enn de slipper ut.

10. Folk blir provosert når rebelsk ungdom blir hørt, anerkjent og får gjennom endringer (?). Det virker som folk hater at en uskyldig "kunnskapsløs" og "erfaringsløs" tenåring begynner å påvirke resten av verden. Kanskje de betrakter seg selv som dumme når de innser at de tok feil, og denne skjøre 16-åringen hadde rett?

11. Usikker. Forskere sier mye forskjellig, men jeg tror ikke det er mange tiåra til før folk begynner å gå litt i panikkmodus. Det blir spennende å se hva som skjer når Nederland eller Danmark begynner å miste landeareal, hvordan reagerer verden da mon tro?

12. Egentlig ingenting. Hva er det å gjøre?`