View Single Post
1: Ja
2: Nei. Eller, det kommer vel til å bli "løst", men ikke før et par hundre millioner er døde og store landmasser og økosystemer er ødelagte.
3: Særdeles lite tbh. Men, altså, jeg tar jo bussen og kjøper ikke dill fra kina som blir flydd rundt halve planeten så jeg kan spare 10,-, spiser lite rødt kjøtt og tar ikke del i den gigantiske kjøpefesten som ellers foregår i samfunnet der man skal ha nye TV'er hvert tredje år ol. Men alt dette er stort sett passivt, jeg gjør lite aktivt for å bidra bortsett fra med stemmeseddelen.
4: Fordi folk er idioter og ikke makter å ta til seg lærdom som kræsjer med hva de tror fra før.
5: Det må merkes på kropp og person. Tror det var en del bønder som fikk øynene opp under tørken nå sist, vi må ha mer av det.
6: Skulle gjort det for lenge siden.
7: Det får være opp til deg. Vi gjør alle ting som går på samvittingheten løs, spørsmålet er om _du_ kan leve med det, og til hvilken pris din samvittighet er til salgs.
8: Mja, til dels uenig. Oljefondet er sparepenger til våre kids. Om de overlever de neste åra. Så imho, så skal flesteparten av pengene gå den veien. Men, det er ikke umulig å kombinere utvikling av ny teknologi og beholde ideen om oljefondet uendret. Den store feilen du og andre gjør er å tro at vi kan teknologisere oss ut av dette (som forsvåvidt vi kan, men den politiske viljen er ikke der for å ta de riktige valg; vi har visst om kjernekraft ganske lenge for å ta et eksempel).
Det er ingen magisk ny teknologi som kan løse dette, til det går den utviklingen alt for tregt.
9: Kutt alt av fossile brensler nå.
10: Fordi folk nå har et ansikt å rette hatet mot den grønne bølgen.
11: Vi er fucked. Sånn seriøst. Vi snakker total kollaps av økosystemer og værmønstre.
Vanskelig å si noe om rekkefølgen tbh. Men tørke og stormer kommer først, og har allerede tatt feste. Så vil sviktende vann treffe hardere enn det allerde har(vi snakker Syria++). Så når sånn cirka hele india begynner å kjenne på vannmangel og sviktende avlinger, da kan vi se at fisken i havet tar kvelden, korallene har allerede gjort det så next up er det vi faktisk spiser derfra.
12: Jeg håper vi klarer å holde hjula igang skikkelig et sted mellom 5 og 10 år til. Da skal jeg ha opparbeidet meg nok kapital til at jeg kan bygge shelter-småbruket mitt.