View Single Post
Jeg jobber som voksenlærling innenfor byggfaget. Jeg har fra tidligere fagbrev som bilmekaniker.

Jeg søkte direkte til bedriften. Presenterte det slik det var at jeg ikke hadde relevant utdanning og måtte dermed jobbe som hjelpearbeider/voksenlærling.

Jeg fikk jobben og tok deretter kontakt med opplæringskontoret, der signerte jeg lærlingkontrakt.

Lærlingtiden er 3,5år. Jeg fikk fraskrivet 6mnd pga vgs. Og 1 år pga lærlingkontrakt ble signert.

I motsetning til en ordinær lærling så lønnes jeg som en hjelpearbeider, det er normal praksis på de fleste bedrifter. I mitt tilfelle er det 80% av va en fagarbeider tjener. Akkorden min begynte på 45% og stiger til 90% i løpet av lærlingtiden. En fagarbeider innenfor mitt yrke tjener 240kr i timen, jeg har 80% altså 192kr timen. akkorden på min bedrift varierer som oftest mellom 45-65 kr timen. En fagarbeider får 45-65kr ekstra i timen, jeg får for øyeblikket 50% av 45-65kr ekstra. Forrige måned var akkorden ca50kr. Da fikk jeg 25kr ekstra i timen.

Håper dette var til hjelp.