View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi burde jo hatt en nasjonal varslingsapp for sånt, og for andre omfattende krisesituasjoner.
Vis hele sitatet...
Errr... Aner jeg en liten undertone av sarkasme her? Ikke alle har smarte telefoner, og de som har dem har vel gjerne altfor mange apper som de ikke bruker fra før? Men det har jo blitt gjort alt i noen sammenhenger - f.eks var intensjonen med å opprette yr.no å ha en god kanal for å advare folk mot ekstremvær. Og her har de klart å lage en side som er så god at 'alle' bruker den og får med seg hva som skjer. Om noe tilsvarende ville være mulig for radioaktivt nedfall er jeg litt mer usikker på. Jeg vet imidlertid ikke helt om jeg ser poenget - TV, radio, nettaviser og sosiale medier; politi og andre myndigheter har tilgang til alt dette fra før. Og ved hjelp av jungeltelegrafen sprer jo katastrofenytt seg fort. Det mest realistiske atomscenariet der tiden ville være knapp som jeg kan tenke på i farta involverer sterk vestavind og uhumskheter i Murmansk. Jeg ville blitt overraska om man ikke rakk å få ut info i tide, selv om det skjedde ganske nære grensa. Så akkurat varsling er jeg ikke så bekymra for. Beredeskapen, derimot... Vi har gjennom mange årtier bygget ned sivilforsvaret (og det vanlige forsvaret for den saks skyld), så logistikken som skal til for å flytte store mengder krisemateriell frem til riktige steder på kort tid, den står det ikke så bra til med. Det er jo fint å vite at nedfallet er på vei slik at man kan holde seg innomhus, men ettersom tiden går må man jo gjerne ha mat og vann som ikke er radioaktivt, og jodtabletter vil du helst ha som fort som overhode mulig, i alle fall hvis det er snakk om en reaktorhendelse.