View Single Post
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Hvilke skyggesider har f.eks. fleinsopp for et voksent, oppegående menneske som bruker soppen på en ansvarlig måte (tripper noen få ganger i året, i en god setting og med en god sinnstilstand)?

Jeg skjønner jo at noen mennesker får badtrips og at noen få kanskje blir varig skadet på sjelen, men da skyldes det vel helst at de har kombinert soppen med diverse andre stoffer, og at de kanskje i tillegg har trippet i en suboptimal setting. Kanskje de i tillegg var disponert for en sinnslidelse eller to.
Vis hele sitatet...
Om man er oppegående, ikke misbruker andre typer rusmidler og sørger for å ha stor respekt for set og setting, så går det som regel bra.

På større doseringer kan det være litt mer bingo, selv for en som i utgangspunktet er oppegående. Her kan man bevege seg inn i landskap som man egentlig burde ha hatt sjamanistisk guiding til å navigere trygt i. Selv den oppegående kan bli overbemannet av frykt eller panikk. Eventuellt forvirrende møte med demoniske entetiteter som kan ha kjip påvirkning på ens hverdag i ettertid.

Jeg mener sopp har mindre skadepotensiale enn LSD (som Krebs og Johansen synes å være største pådriver for). En klassisk felle, iallfall med LSD, er å utivkle typisk spiritual-pride/spirituell-stolthet som følge av en "fantastisk" tripp. Man har opplevd fantastiske "opplyste" tilstander under påvirkning av LSD f.eks. og kommer tilbake til hverdagsbevisthen med ekstra ego og nedlatende holdninger til sine medmennesker. Man kan surre seg langt inn i New Age land og miste bakkekontakt. Istedet for å utvikle seg til å bli ett bedre menneske, kan det motsatte skje. Man blir en kjip egoistisk type som tror han er bedre enn andre mennesker som ikke har trippet.

Jeg har også troa på en noenlunde "edruelig" tilnærming til psykedelika. Altså å ha en livsstil som ikke innebærer mye rus i utgangspunktet. Dette fordi jeg har sett lovende psykedelisk innsikt bli føkka opp og kludret til av mennesker som roter med andre rusmidler. Det hjelper fint lite med den flotte syre-trippen på den festivalen, om man heiv seg på en ukes sammenhengende fylletur i dagene etterpå. Man må sørge for å ha passelig spillerom til å lande og integrere. Hvis ikke blir psykedelika bare en ny form for flipp - og gjerne en flipp som ikke nødvendigvis er av det positive slaget.

Sitat av Zabbath Vis innlegg
Eller man blir permanent endret (på en positiv måte) og får skikk på livet sitt som en direkte følge av opplevelsen. Det skjer faktisk, om enn kanskje sjelden.
Vis hele sitatet...
Jo. Det skjer jo igrunnen ganske ofte at mennesker iallfall får innsikten. Enkelte forandrer hele livet sitt til et inspirerende og godt ett etter bare noen få psykedeliske erfaringer. Jeg tror dette er mer sannsynlig om mennesker er tilbøyelig til forandring i utgangspunktet.

Men til syvende og sist så blir det den kjedelige "jobbe-med-seg-sjøl" taktikken som fører fram. En positiv psykedelisk opplevelse kan fungere som en enorm inspirasjon til å ta de rette valgene tilbake i hverdagsbevisthet. Men det er her grepene må taes (i hverdagsbevisthet). Og vinninga går som sagt opp i spinninga (om ikke i revers) om man surrer det til med andre rusmidler eller negativ livsførsel.
Sist endret av Bearass; 31. oktober 2015 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.