View Single Post
gentleman #1
ViceR's Avatar
521
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, det er fint om alle kan være ærlige her. Jeg har alltid sett ned på disse "yrkesfaglige taperne", beklager, men jeg synes en stor del av de som går allmenn ikke er noe bra. Dette er mitt egoistiske og trangsynte syn.

Samtidig vet jeg at samfunnet vårt ikke kan fungere uten disse yrkesfaglige taperne. Vi ha tømrere, helsefagarbeidere, bilmekanikere og kokker for at samfunnet vårt skal fungere. Men jeg assosierer disse med et høyt alkohol forbruk, hasj, dårlige karakterer, foreldre med lav utdanning, råning, og lite kulturell kapital.
Vis hele sitatet...
Jeg er dessverre veldig lik deg, og i mitt tilfelle så stemmer mange av fordommene mine. Men all ære til de på yrksefag-linjene som vet hva de vil med livet sitt, og valgte yrkesfag ut fra det. Jeg sliter med å respektere de som ikke gadd noe annet.


Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det var da litt vel trangsynt å kalle yrkesfag folk for tapere. Mange av dem har tatt et veldig bevisst valg, ettersom ingeniører som tar y-veien faktisk er å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt? Hele verden sikler jo etter realfaglige ingeniører, og dessuten så må man jo på forkurs for å bli ingeniør hvis man ikke har tatt realfag på VGS.