View Single Post
Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Det er ikke alle som trives med en jobb bak et skrivebord. Noen er mer praktisk anlagte enn andre, hvorfor gjør dette dem til tapere? Høyt alkoholforbruk og hasj tviler jeg på at fins i noen større grad blant de som går yrkesfaglig enn de som tar høyere utdanning.

Jeg kjenner mange som går yrkesfag og har gode karakterer, som hverken røyker hasj eller har et stort alkoholforbruk. Noen har rett og slett lyst til å bli frisører og industrimekanikere, sveisere og murere osv. De velger ikke dette fordi de er skoleleie og dumme, men fordi de har lyst til å jobbe med det.

Selv tar jeg den yrkesfaglige veien mot ingeniørutdanning, jeg har relativt gode karakterer (har hatt over 4,5 i snitt hvert år siden ungdomsskolen). Jeg velger denne veien av flere grunner; jeg ønsker å lære hvordan arbeidet foregår "på gulvet" i bedriftene og den simple grunnen at mange bedrifter faktisk foretrekker en ingeniør med fagbrev og erfaring med praktisk arbeid.

Og ja, jeg liker råning og motor.
Vis hele sitatet...
Takk for et fint innlegg. Du har helt rett. Det sikkert bare er et fåtall av yrkesfaglige som driver med hasj og slikt. Jeg har bare mitt eget trangsynte syn på noen ting. Ingeniører har jeg meget stor respekt for, men jeg trodde de fleste ingeniører valgte allmenn? Jeg innbiller meg at å bli ingeniør ved å gå yrkesfaglig + forkurs er meget tungt? Uansett, lykke til med ingeniør-studiene! Du er nok garantert jobb når du er ferdig