View Single Post
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, det er fint om alle kan være ærlige her. Jeg har alltid sett ned på disse "yrkesfaglige taperne", beklager, men jeg synes en stor del av de som går allmenn ikke er noe bra. Dette er mitt egoistiske og trangsynte syn.

Samtidig vet jeg at samfunnet vårt ikke kan fungere uten disse yrkesfaglige taperne. Vi ha tømrere, helsefagarbeidere, bilmekanikere og kokker for at samfunnet vårt skal fungere. Men jeg assosierer disse med et høyt alkohol forbruk, hasj, dårlige karakterer, foreldre med lav utdanning, råning, og lite kulturell kapital.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som trives med en jobb bak et skrivebord. Noen er mer praktisk anlagte enn andre, hvorfor gjør dette dem til tapere? Høyt alkoholforbruk og hasj tviler jeg på at fins i noen større grad blant de som går yrkesfaglig enn de som tar høyere utdanning.

Jeg kjenner mange som går yrkesfag og har gode karakterer, som hverken røyker hasj eller har et stort alkoholforbruk. Noen har rett og slett lyst til å bli frisører og industrimekanikere, sveisere og murere osv. De velger ikke dette fordi de er skoleleie og dumme, men fordi de har lyst til å jobbe med det.

Selv tar jeg den yrkesfaglige veien mot ingeniørutdanning, jeg har relativt gode karakterer (har hatt over 4,5 i snitt hvert år siden ungdomsskolen). Jeg velger denne veien av flere grunner; jeg ønsker å lære hvordan arbeidet foregår "på gulvet" i bedriftene og den simple grunnen at mange bedrifter faktisk foretrekker en ingeniør med fagbrev og erfaring med praktisk arbeid.

Og ja, jeg liker råning og motor.