View Single Post
Til vidarlo og andre som mener at alt burde være ulåst.

Grunnen til at skole datamaskinene er låst, er fordi de maskinene skal være stabile, og ikke skape problemer for eleven og andre elever.

Skole datamaskinene er til fordi elevene skal jobbe med skolearbeid, ikke sitte å spille og drive med andre ikke-skolerelaterte ting. Noe som fort kan føre til at man ikke lærer like mye som man kunne gjort hvis man bruker all tiden sin på andre ting.

Grunnen til at de fleste skolenett har blokkert sider som blink, nettby o.l er også fordi vi vil sikre at nettet skal ha så god oppetid som mulig, og at kapasiteten på linja ikke skal brukes opp til ting som ikke har med skolearbeid og gjøre.



Scenario:

Ola Norman kommer til eksamen/ tentamen og har med seg oppgaven på sin pc og et annet eksemplar på sin e-mail.

Når det er hans tur til å prestere så får han ikke tak i de filene han trenger fordi hans datamaskin krasjer eller at internettet er nede fordi det oppstod noen unødvendige problemer.

Det ville ikke vært spesielt moro!

En annen ting man kan tenke på er at IT-ansvarlige har ikke som jobb å drive å lære opp alle elevene på skolen til å bruke en datamaskin. Hvis dette skulle ha vært realiteten må staten pushe inn mer penger til flere IT-ansatte som har denne rollen.


PS: Har man ønske om å ha en datamaskin til andre oppgaver enn skolearbeid kan man kjøpe seg en egen, og problemet ble løst.

--

Håper jeg kom fram til noen med mine meninger, selv om rettskrivning og formulering ikke er mitt fag! ;p