View Single Post
Sitat av stranger Vis innlegg
Endelig godt at kollegaen din fikk tipset om dette!

Tenk om du skulle få disponere kroppen din som du selv ønsker, og selv få ta ditt eget valg på om du ønsker å slappe av med alkohol eller det mindre brutale narkotikumet cannabis.

Synd de ikke ga deg fyken med en gang, slik de gjorde med meg da jeg var 20 år gammel og i en lignende situasjon.

Kanskje hadde du da endt opp nettopp som meg; å gå på en brutal psykisk smell (å miste jobben er en relativt vanlig årsak for suicid), slik at snøballen begynner å rulle og du ender opp som en utgiftspost av dimensjoner for samfunnet.

Alternativet kunne jo vært å fortsatt være en skattebetalende bidragsyter med hvertfall et snev av positivt selvbilde igjen.
____________________________

Forsøk også å husk på at ja; du har brutt et reglement, men du har ikke gjort noe mer galt enn det utøvende homofile gjorde her til lands i 1971.

At profesjonelle helsearbeidere i 2018, med viten og vilje, tipser arbeidsgiver for å oppnå denne reaksjonen, er rett og slett kvalmende.
Vis hele sitatet...
Ser dette er en eldre kommentar, men føler likevel den må svares på. Grunnen for at det reageres på er at cannabis påvirker kognitive funksjoner over en lengre periode utover inntaket, og kronisk bruk fører til mange negative effekter som vil medføre høyere risiko for pasienten. Blant bivirkningene er nedsatt oppmerksomhet, nedsatt reaksjonsevne, nedsatt evne til kritisk tenkning osv. Å likestille det med homofili er usmakelig.

Sitat av simchris Vis innlegg
Føler med deg, helt tragisk at man i 2018 dikteres av noe som så åpenbart er idiotisk. Det er så ironisk, vi blir oppgitt over andre land hvor folk straffes for å innta alkohol, mens vi er på heksejakt etter cannabisbrukere her til lands. Argumentet om at "det er slik loven er" er så tafatt, det er akkurat det samme som å akseptere sharialov fordi det er "slik det er".
Vis hele sitatet...
Synes du virkelig det er helt tragisk at man i 2018 straffes for å utsette pasienter for en risiko? Om dette bare var sporadisk bruk i lang tid før arbeid ville selvfølgelig saken vært en annen, men så lenge det er umulig å vite dette er det ingen god grunn for at man skal kunne røyke cannabis i et slikt yrke.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi lærte på skolen at du mister autorisasjonen i 2 år, der du går på urinprøver regelmessig. Er du clean får du den tilbake.

Skjønner dette er drit kjipt. Cannabis gjør ingen skade i jobben din, alkohol derimot er mye værre. Idiotisk spørr du meg.
Vis hele sitatet...
Du mister ikke autorisasjonen, du må bare avlegge tester regelmessig i to år for å få beholde den, det samme gjelder om det blir påvist alkoholmisbruk. Forøvrig skal det ganske mye til for å miste lisensen sin. Og jo, som nevnt tidligere vil faktisk både kronisk cannabisbruk og cannabisbruk for nært jobbstart øke risikoen for at du skader noen i jobben som sykepleier.