View Single Post
Her er en lignende sak hvor sykepleieren fikk en advarsel fra helsetilsynet: Tilsynssak

Han ble vurdert opp mot §57 i helsepersonelloven:

Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen.
Vis hele sitatet...
Det ble ikke funnet grunnlag for å trekke autorisasjonen på bakgrunn av å ha røyket hasj på fritiden eller å ha oppbevart stoffet hjemme.

Imidlertid brukte de §56 som grunnlag for advarselen:

Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som har utvist en atferd som er egnet til i vesentlig grad å svekke tilliten til vedkommende yrkesgruppe.
Vis hele sitatet...
De er litt rotete i argumentasjonen og nevner både dette med rusmidlers effekt og dette med at man har gjort et lovbrudd av en art som kan svekke den allmene tilliten. Uansett om det skyldes fordommer eller ikke, så er det nok enormt mange pasienter som ikke ønsker en sykepleier som bruker «narkotika». Så jeg kjøper argumentasjonen rundt allmen tillit. Jeg skjønner imidlertid ikke helt hvorfor de blander inn det at det kan være forbundet med dårligere evne til å gjennomføre jobben sin - det var jo allerede fastslått at det ikke gjaldt ham.

Det jeg ikke skjønner i din sak er hvem som har kommet med forslaget om urinprøver mot å få beholde autorisasjonen. Hvis det er arbeidsgiver som har kommet med en slik løsning, så har de ikke mandat til å ta fra deg autorisasjonen. Det de kan gjøre er å melde saken inn til helsetilsynet og få en behandling der. Forutsatt at historien din er edruelig fortalt og at du har gjort jobben din bra og uten fravær som kan tenkes å skyldes rus så kan jeg ikke tenke meg at du får mer enn en advarsel.

Ellers så kan det jo tenkes at det er spesielle forhold i arbeidskontrakten din, feks om du jobber med rus-pasienter eller noe slikt, men det går jo ikke på autorisasjonen.

Uansett så mener jeg at det ikke er så mye å tenke på her. For det første er det rett som det sies i den dommen: bruk av illegale rusmidler er egnet til å svekke den allmene tilliten til deg som sykepleier. For det andre, selv om det evt er en «sak» for deg å kjøre her så tror jeg det blir ufattelig mye styr og du vil garantert falle i anseelse på jobb. For det tredje så lurer jeg kanskje litt på om ditt forhold til hasj er så uproblematisk som du forespeiler når noen for det første har gått til det skrittet å melde i fra og for det andre at du leter temmelig grundig etter en måte å kunne fortsette å røyke de neste to åra ...

Uansett, lykke til!