View Single Post
Nok en måte å fordumme "folk flest" på, spør du meg. Føles ut som en hersketeknikk. Men jeg skal ikke ljuge, det har hjulpet meg - både skriftlig, og muntlig i jobbsituasjoner.
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Om en voksen mann snakker som om han er en pubertal cool 17 åring med kule saggebukser og caps med rett flaps så blir det vanskelig å ta fyren seriøst, spesielt i settinger der fyren kanskje ønsker eller trenger å fremstå som seriøs. Om du må holde et foredrag og har et dårlig muntlig språk så blir det jo det deltakerne blir å huske fremfor at de husker budskapet.

Hvordan kan du mene at et bra ordforråd er en hersketeknikk? Hersketeknikker er vel først å fremst å rakke ned på andre som et ledd i å forsøke å fremheve seg selv. Feks å tillegge andre ugreie egenskaper, slik som å si til debattmotstander feks "så så lille pike". Underforstått så har du da både rakket på motstanders kjønn og indirekte sagt at dette kan ikke kvinner noe om, og du har sidestilt henne med en "mental dverg" eller et lite barn, altså hun mangler både forståelse og erfaring til å mene noe vettugt som saken. Det var jo hersketeknikk i sin styggeste form, og mange bruker jo hersketeknikker langt mer subtilt.

Om du feks har et foredrag innen ditt eget fagfelt, og du taler til likemenn og kvinner så kan du fritt slenge rundt deg med faguttrykk uten at noen reagerer. Om du også har et språk og ordforråd som går utover fagterminologi så kan det hende noen ramler av lasset, men da er det faktisk ikke din skyld, da går det på dem selv. Og da er det ikke en hersketeknikk.

Det er jo likevel verdt å understreke at å ha et godt muntlig språk og et stort ordforråd ikke er det samme som å spist og fordøyd en hel fremmedordbok, det blir vel til syvende og sist en form for balanseøvelse. Too little blir lame too much vel det er lame det og.