View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kireel Vis innlegg
Ikke for å komme med forskjellige BS utsagn her, men jeg har hørt og lest en del om bivirkningene av LSD og jeg personlig kunne ikke tenke meg å prøvd ut det, ikke bare pga min psykiske tilstand (tynnslitte nerver) men også pga mye av det som blir fortalt om de fysiske skadene..


1) Mange sier at ved et inntak av LSD så øker hjerneaktiviteten fra det som er normalt (10%) til helt opptid 70-75% noen som da betyr at man blir rimelig varm mellom øra, en LSD rus varer ikke lenge men mange blir rimelig utslitt etter en helt vanlig rus. Hvorfor folk sier at man leker med hjernen sin er fordi man rett og slett aksellerer kappasiteten til det maksimale i løpet av bare 4 min el no sånt, og de av oss som da har svakheter kan få merke det.
Vis hele sitatet...
BS, som sagt er den "10% av hjernen" teorien pisspreik: Hjernen har forskjellige deler, som gjør forskjellige oppgaver. Delene brukes bare når vi må. Å gå tar i bruk motorikk, mens å løse matteoppgaver krever logikk.
Det sier seg selv at du ikke kan spise is mens du kjører bil og løser en algebraoppgave samtidig?

Sitat av kireel Vis innlegg
2) Første gangen man tar LSD fører til at vi åpner mange såkalte nye "porter" i hjernen. Man ser nye muligheter, kreative løsninger på problemer som man kanskje aldri trodde man kunne løst tidligere og rett og slett bare tenker på nye måter. Nå vil mange kanskje si at dette er vel ikke no farlig? nei, men samtidig som vi åpner nye porter, så blir tilsvarende gamle stengt! og man blir aldri den samme man var før inntaket. Dette har kanskje mest å si på den mentale biten.
Vis hele sitatet...
Denne teorien henger med noe tidligere psykonauter teoriserte om: Aldous huxley skrev om det i "Doors of perception". At man i løpet av livet lærer å filtrere ut å stenge ut visse sanseintrykk. Hjernen "Konfigurerer" seg rett å slett til å tolke alt vi ser/hører/lukter på en måte slik at vi overlever fra farer. Psykedelika ser ut til å fjerne, eller bevege seg rundt denne "filtreringen": Man kan smake ord, høre farger og se lyder. Synesthesia

Men at det "lukker" andre "porter" blir litt vel ute i marka angående metaforbruk. Så fort man daler ned fra trippen vil hjernefunksjonene fungere som før. Klart det finnes noen enkelttilfeller (under 1 prosent av brukere) som har vist langvarige effekter. Så en liten risiko er der, men sammenligner vi, så har du større sjangse for å dø neste gang du setter deg inn i en bil.

Sitat av kireel Vis innlegg
3) Siste punktet er jeg veldig usikker på, men mange forskere påstår det at et inntak av LSD fører til at nervetrådene i hjernen blir "etset" opp og avstanden mellom de blir lengre, noe som fører til at det etter lengre missbruk kan forekomme hjerneblødninger(slag), div impuls skader osv på nettverket vi har i hue.

Det er vel stortsett det jeg har lest og hørt, men er det noen som kan tilføre no her, så blir jeg glad ;D
Vis hele sitatet...
LSD etser ingenting, "syre" navnet har lite med de fysiske egenskapene, LSD er faktisk et salt.
Det er et tryptamin, og som de fleste stoffene som er psykoaktive fungerer det ved at LSD ligner veldig på signalstoffer vi har i hjernen fra før: dopamin og serotonin. LSD erstatter disse stoffene i mellom nervene og derfor "vrenges" signalet, om du vil, hver gang LSD skal overrekke en beskjed fra den ene nerven til den andre.
Det er mye mer komplektst enn jeg forklarte det nå, nevrologi heter feltet, og det er veldig interessant.