View Single Post
Sitat av candela Vis innlegg
Så hvis du lever på studielån og får et forelegg , hva vil du si er best, ignorere eller ikke akseptere? Hvis man f eks har igjen et år eller to av studiet, og vil vente til etter det med å enten sone eller betale. Kanskje helst betale da, når det begynner å komme lønn inn på konto.

Og hva med vandel, er det verre å ha oppført soning, enn bot?

Og, er det slik at politiet kan bølle litt med folk på stedet og prøve å innbille folk at de ikke har noe annet valg enn å vedta forelegg der og da, hvis man ikke vet selv hvilke rettigheter man har?
Vis hele sitatet...

Jeg har vært litt dum og akseptert alle bøtene jeg har fått hittil. Satt de på spareplan så har rett under 700kr i mnd som jeg betaler ned. (Ferdig om 24 mnd. yay). Det siste forelegget jeg fikk har jeg ikke akseptert(Fikk det i sommerferien). Ble konfrontert med det sist jeg var i arresten, han ba meg signere. Sa rett ut at jeg ikke kom til å gjøre det, at jeg ikke hadde råd, og at jeg drøya den. Fikk bare ok som svar og fikk dra. Dette var 1 mnd siden, fortsatt ikke hørt noe.

Når det gjelder soning vs bot så har jeg hørt(har ikke noe fakta på dette) at soning er verre enn forelegg. (Står lengre på rullebladet eln). Når det gjelder forelegg kan de ikke tvinge deg til å skrive under på stedet. Når man blir presentert med det har man et par dager betenkningstid på det. Har selv blitt bølla til å skrive under en gang jeg kom ut av arresten, var sliten, fyllesjuk og de sto og skrek, så jeg ga meg. Angrer.

Når det gjelder betale/ikke betale som student har jeg selv valgt å betale. Tror det kommer veldig an på situasjonen hva som er "best" å gjøre. Man får betalingsanmerkninger, og er usikker på om dette kan påvirke lån osv i senere tid om de ser at man har misligholdt krav hos sismo, derfor jeg velger å betale.

Har forøvrig ingenting imot politiet. De fleste jeg har møtt har vært utrolig hyggelige, og i noen ganger i overkant tålmodige med meg.