Jeg bruker fast Norapan plaster på totalt 12.5 mcg. Noe som blir 12.5 mcg per time. Regner jeg ut dette riktig så får jeg da i meg 300 mikrogram Buprenorphine per døgn.
Subutex og Norspan Plaster har samme virkestoff.
Jeg bruker ofte fast en opioid kalkulator for å regne ut hvor mye f.eks. 20 mg Oxy tilsvarer i Morfin. Men den jeg bruker kan ikke fortelle meg hvor mye 2 mg Subutex tilsvarer i Norspan Plaster. Eller omvendt.
Dette er kalkulatoren jeg bruker: https://www.oregonpainguidance.org/opioidmedcalculator/
Kanskje dere vet det? Hvor mye Subutex er 12.5 mcg Norspan Plaster per døgn? 300 mcg/mikrogram?
Og hvor mange tabletter med Subutex er vanlig å ta per døgn når det gis for smerter? 1? 2?
Virkningen skal ifølge wikipedia kunne vare i opptil 24 timer, men i mitt tilfelle så har jeg merket at virkningen varer i kun 12 timer før jeg får skikkelig med abstinenser. Allerede etter 6 timer så begynner jeg å kjenne at virkningen gradvis begynner å avta.
Akkurat som Paralgin Forte i mitt tilfelle, der begynner virkninger å gradvis avta etter ca. 3-4 timer og den er 90% helt borte etter 5 timer. Allikevel sier felleskatalogen at det skal gå minst 6 timer mellom hver dose. Mens i USA så er anbefalingen at man tar ny dose etter hver 4-6. Time.
Samme med Oxycontin, der virkningen hos meg bare varer i 10-11 timer. Wikipedia sier 10-12 timer. Felleskatalogen sier at det skal gå minst 12 timer.
Hva er deres erfaringer og meninger på dette punktet?
Sist endret av einsteindragon; 3. september 2023 kl. 00:39.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.