View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Har sittet i 3 ulike, to åpne og en lukket. I utgangspunktet er jo hva du sitter for en privatsak som kun du og betjentene (som har taushetsplikt) vet om. I praksis derimot, så blir det jo gjerne slik at det kommer ut.

Der jeg har sittet, spesielt på den ene åpne avdelingen jeg satt på, ble alle nye spurt om å vise frem sin fangejournal (der det står hva du sitter for bla..). De som ikke vil vise den, blir jo mer eller mindre stemplet voldtektsmann/pedofil ganske så kjapt, for det er kun dem som har noe å "tjene" på å ikke vise den. I løpet av tiden jeg sonte, satt jeg totalt med 3 voldtektsmenn på ulike tidspunkt. Ingen av dem fikk bank, hovedsaklig fordi det var små avdelinger der vaktene hadde rimelig grei kontroll. Men de ble fullstendig fryst ut, ingen som prater med dem osv. Skal man sitte lenge, er jo det forferdelig kjedelig, selvom man rent fysisk sett får være i fred.

Forøvrig, om din kompis bare er mistenkt og faktisk ikke har gjort dette, så er nok sjangsen for at han blir dømt ganske liten - heldigvis. Selvom det naturligvis finnes en risk. Det er strenge krav til bevisførsel for å dømmes for voldtekt, og påstand mot påstand er ikke nok. Så vi får satse på at han slipper å bli uskyldig dømt. Det er jo ikke gøy å sone for noe man ikke har gjort uansett hva anklagen er...