View Single Post
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Ser at verdikjedene er ganske omfattende og uten tvil tidskrevende, på tross av dette mener jeg vi har både økonomi og ressurser i verdens rikeste land.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg skrevet litt om før, så det føles noe meningsløst å gjenta det, men la gå. Ja, vi har shitloads med penger. Penger vi kunne og burde bruke til noe mer fornuftig enn vi gjør. En ting vi virkelig kunne og burde gjøre er å legge tilrette for farmasøytisk industri her på berget - vi har virkelig alle forutsetninger. Og ja, jeg har vært ansatt i en bedrift som produserte legemidler, så jeg er helt sikkert ikke den mest nøytrale personen du kan spørre - men dog heller ikke den mest uvitende. Uansett er altså min posisjon at Norge burde bli et land alle forbandt med farmasøytisk forskning og industri. Det hadde vi tjent på og det hadde verden tjent på - men vi er altså ikke det i dag.

Dersom du åpner pengekrana i dag, styrker realfag på grunnskolen og mangedobler opptaket ved Farmasøytisk Institutt, så tar det fortsatt 8-10 år før alle de farmasirelaterte doktorgradene begynner å fylle opp universitetsbiblioteket. Dette er langsiktige investeringer! Du kan ikke bare kjøpe noe som ikke finnes på markedet, uansett hvor mye penger du har.

Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Du har mange, og veldig gode argumenter Vidarlo. Men jeg undervurderer ikke kompleksiteten, jeg undervurderer staten for jeg VET at vi er i stand til å få ting til. Bare vi satser på det rette når katastrofen faktisk er et faktum.
Vis hele sitatet...
Jo, du undervurderer kompleksiteten. Staten kan ikke, om de så svei av hele oljefondet, trylle frem godkjente vaksiner som er Made in Norway på et tidsintervall som er saklig. Det staten selvsagt burde gjøre, er å ta lærdom av dette og begynne å forberede seg på neste katastrofe nå. Det har ikke skjedd. Helvete heller, har de gjort noe for å øke respiratorkapasitetren i det siste? Derfor kommer vi selvsagt til å bli like berompet ved neste korsvei, men det er en annen sak for en annen tid.

Sitat av FuNcEd Vis innlegg
I en global pandemi synes jeg vi skal se litt mellom fingrene når det kommer til en globalisert verdikjede. Det er snakk om å redde mange tusen, kanskje millioner av liv. Kanskje i fremtiden er det snakk om å redde ALLE om et skikkelig brutalt virus bryter ut.
Vis hele sitatet...
Det er mye jeg synes. Jeg synes vi for eksempel må legge den verste rovkapitalismen bak oss og omfordele verdens rikdom og produksjonsmidler hvis vi skal ha håp om å lage en bedre verden. Også synes jeg vi burde satse mer på forskning generelt. Oooog... I grunn så har jeg ganske mange meninger om det meste. Imidlertid er det ingen som spør meg til råds (heldigvis, vil mange av dere svare! ), og det er totalt utenkelig at store endringer vil tvinge seg frem i en tid der de med makta har enda bedre muligheter enn ellers til å diktere spillereglene. Vi må altså forholde oss til verden som den er, ikke slik vi ønsker at den skal være. Og da er det veldig mange forhold på veldig mange plan som medfører at vaksineredninga ikke vil være kortreist.

Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Vi driver litt avgårde med denne diskusjonen i forhold til hva jeg faktisk ønsket da jeg startet tråden. Men på samme tid er det
svært relevant og kunnskapen din rundt dette gjør det interresant og diskutere litt.
Vis hele sitatet...
Det er en god instilling!
Sist endret av Myoxocephalus; 12. mars 2021 kl. 17:52.