View Single Post
Prolaps? Hadde en kompresjon i korsryggen er det prolaps? Noen år siden nå så husker ikke hva det ble kalt jeg. Var mellom 4 og 5 virvel og var såpass vondt at jeg "stivnet i kroppen" pga smerter, var vanskelig å sitte, reise seg fra sittende, gå og spesielt inn ut av bil og opp ned trappa var veldig tidkrevende. Var såpass vondt at jeg endte med å gå på en helt merkelig måte i et forsøk på å avlaste og det gjorde bare ting værre. Fikk vond støttemusklatur på toppen. Tror det var paralgin forte og ibux jeg fikk. Etter et par måneder startet jeg med fysio, øvelser, turer i skogen og massasje og ble raskt bedre. Men massasjen var både kostbar og lå litt langt unna så kjøpte meg massasjestol som virket sykt bra. Noen kraftige ruller og airbagger som knadde, dro, presset sammen og reiv og sleit i hele kroppen. Med varmelementer så muskler ble varme og myke. I starten var rygg og støttemuskler så vonde at det var skikkelig skummelt med massasjestol for det var jo vondt og veldig ubehagelig. Men etter kanskje bare to uker så jeg fram til en runde i stolen morgen og kveld. En god bonus var at stolen også hadde en greie som klemte og rullet noe greier under og over fotsålen. Akkurat det var bare helt nydelig og da kjente jeg at jeg ble avslappet i hele kroppen. Men de andre programmene var litt vonde i starten.

Etter et par måneder i fysio, med hjemmeøvelser, gåturer og massasjestol var jeg såpass bra at jeg ikke trengte paralgin forte og ibux og par måneder etter det så var jeg mer eller mindre bra. Unngikk operasjon og mange år etter er ryggen stort sett grei bare jeg husker å bevege meg nok. Og ikke bare spasere på hard asfalt men også går litt i skog og mark.

For ryggplager tror jeg ikke løsningen er smertestillende, du kan og bør kanskje ta de når de værste smertene herjer. Men bevegelse, fysio og turer på ujevnt underlag var det som virket på meg og både fysio og leger sa at det var det som virket best på flest. Verdt et forsøk.
Sist endret av _abc_; 27. august 2020 kl. 20:15.